Neste artikkel 2/

Hva kan jeg spise når jeg har laktoseintoleranse?

Skrevet av Kaja Helland-Kigen

Har du laktoseintoleranse er det ikke nødvendig med et melkefritt kosthold. Det finnes en rekke laktosereduserte og -frie produkter du trygt kan spise.

De som har laktoseintoleranse har redusert evne til å fordøyels laktose (melkesukker). Les mer om hva laktoseintoleranse er.

Må jeg ha et melkefritt kosthold når jeg har laktoseintoleranse?

De fleste som har laktoseintoleranse tåler litt laktose fra mat og drikke i løpet av en dag, eller til hvert måltid. Hvor mye varierer fra person til person, men de aller færreste trenger et laktosefritt kosthold.

Mange tåler opp mot 12 gram laktose om dagen. Det tilsvarer for eksempel ett glass melk (vanlig melk, ikke laktoseredusert eller -fri), to osteskiver og et yoghurt- eller skyrbeger til sammen. I tillegg kommer laktosereduserte og -frie produkter som du fritt kan spise.

Det kan også være smart å spise og drikke meieriproduktene sammen med andre matvarer, fordi kroppen får mer tid til å fordøye laktosen når den kommer sammen med andre matvarer.

Inneholder alle meieriprodukter laktose?

Innholdet av laktose i de ulike meieriproduktene varierer mye, og for dem med laktoseintoleranse er det nyttig å sette seg inn i laktoseinnholdet i de ulike produktene.

Gule/hvite oster, som vanlig gulost, smøreoster, tubeoster, mozzarella og franske oster som brie og camembert, inneholder svært lite eller ikke laktose. Meierismør inneholder også lite laktose. Yoghurt og syrnet melk inneholder en del laktose, men tåles gjerne godt av dem med laktoseintoleranse. Dette fordi bakteriene i produktene hjelper oss med å fordøye laktosen. Brunost, prim og fløteprodukter (for eksempel iskrem) inneholder mye laktose, og tåles som regel dårligere av dem med laktoseintoleranse.

Laktosetabellen vår viser hvor mye laktose det er i de fleste meieriprodukter. I tillegg kan laktosekalkulatoren vår vise deg hvor mye laktose du får fra det du spiser og drikker i løpet av dagen.

Laktosereduserte og laktosefrie meieriprodukter er gode alternativer

De laktosefrie og laktosereduserte produktene inneholder like mye kalsium, jod og andre næringsstoffer som de originale produktene, men laktoseinnholdet er redusert eller fjernet.

Det finnes i dag en rekke laktosereduserte og laktosefrie meieriprodukter på markedet:

  • Melk
  • Sjokolademelk
  • Syrnet melk
  • Creme fraîche
  • Fløte
  • Rømme
  • Kesam
  • Yoghurt
  • Skyr

Laktasetabletter og -dråper kan være til hjelp

I situasjoner hvor det er vanskelig å unngå laktose, er det mulig å bruke tabletter, kapsler eller dråper med laktase som hjelper oss med å fordøye laktosen.

ERNÆRINGSRÅDGIVERENS TIPS

Så lenge du velger laktosefrie eller -reduserte meieriprodukter trenger du ikke å ta noen kosttilskudd når du har laktoseintoleranse. Disse produktene inneholder like mye kalsium, jod, proteiner, B-vitaminer og andre næringsstoffer som de vanlige produktene.

Fakta

  • Laktoseintoleranse og melkeallergi er to forskjellige ting
  • Har du laktoseintoleranse er det ikke nødvendig med et melkefritt kosthold, men du kan velge laktosefrie og -reduserte meieriprodukter
  • Det finnes i dag laktosefrie eller -reduserte varianter av de aller fleste meieriprodukter