Neste artikkel 2/

Brunost og yoghurt i matpakken gir barna jod

Skrevet av Kaja Helland-Kigen

En ny rapport viser at jodinntaket i den norske befolkningen er lavere enn forventet. Barn trenger nok jod for å vokse og utvikle seg normalt, og meieriprodukter og fisk er de viktigste jodkildene i barnas kosthold. Derfor kan det være smart å la barna få beholde brunost, prim og yoghurt i matpakken.

Melk, meieriprodukter og hvit fisk er de største kildene til jod i kostholdet vårt. Melk, syrnet melk, yoghurt, prim og brunost er god jodkilder, spesielt brunosten. En brødskive med brunost eller prim gir barna en femtedel av dagsbehovet deres for jod. Drikker de i tillegg melk til matpakken, slik det anbefales i Retningslinjer for skolemåltidet, får de dekket over 60 % av det daglige jodbehovet sitt.  

Vil du vite hvor mye jod barnet ditt får i seg? Prøv vår jodkalkulator!

Barn har høyt behov for næringsstoffer

Barn har et høyt behov for næringsstoffer, og liten magesekk. Samtidig er mange barn småspiste i perioder. Det er derfor viktig at maten de får er næringstett, altså inneholder nok av de vitaminene og mineralene de trenger.  Noen barnehager og skoler gir unødvendig strenge regler for hva barna kan ha med seg i matpakken. At brus og godteri ikke er tillatt i det daglige er fint, men å nekte foreldre å gi barna yoghurt og brunost i matpakken kan være uheldig. Yoghurt og brunost er blant de viktigste kildene til jod og kalsium i barnas kosthold, og kan være kjærkomne kilder til energi og næringsstoffer.

Brunost, prim og yoghurt er ikke store sukkerkilder i barna kosthold

Melk og brunost inneholder ikke tilsatt sukker. Mange tror at brunosten er tilsatt sukker, men det er den altså ikke. Den inneholder naturlig sukker, laktose (melkesukker). Det er det tilsatte sukkeret vi skal redusere inntaket av, og det er derfor ingen grunn til at vi skal nekte barna en brødskive med brunost i matpakken. Yoghurt er ofte tilsatt litt sukker fordi den har en syrlig smak, men innholdet varierer mye mellom produktene. Typiske barneyoghurter inneholder mindre sukker enn vanlig yoghurt, og en om dagen kan derfor fint inngå i kostholdet til barna. Prim er tilsatt sukker, men sukkerinnholdet varierer mellom produktene. Samtidig får barna flere næringsstoffer de trenger, som ikke de får fra annet pålegg som inneholder sukker.

Melk, ost og yoghurt gir jod og kalsium

En ny kostholdsundersøkelse blant norske barn viser at de største kildene til sukker i barnas kosthold er søtsaker, brus og saft med sukker og kaker. Disse matvarene gir barna bare tomme kalorier, ingen næringsstoffer de trenger. Melk og meieriprodukter gir barna både proteiner, kalsium, fosfor, jod, vitamin B2 og B12 og magnesium.

Så mye jod inneholder de ulike matvarene

  • Ett glass melk (1,5 dl): 30 mikrogram (en kartong skolemelk: 50 mikrogram)
  • Ett lite beger yoghurt (125 g) = 17,5 mikrogram
  • En skive grovt brød med brunost (20 g) = ca. 25 mikrogram
  • En skive grovt brød med gulost (20 g) = ca. 6 mikrogram
  • Ett kokt egg = 27 mikrogram
  • En middagsporsjon hvit fisk/sei (ca. 270 g rå vekt) = 251 mikrogram
  • En middagsporsjon fet fisk (175 g rå vekt) = 21 mikrogram

Flere tang- og spesielt taresorter inneholder svært høye mengder jod. Nasjonalt råd for ernæring anbefaler å bruke tørkede tang- og taretilskudd med forsiktighet der innholdet av jod ikke er oppgitt, eller der innholdet er svært høyt. Det totale daglige inntaket av jod for voksne bør ikke overskride 600 µg/dag.

Yoghurt naturell uten tilsatt sukker er sunt og godt valg, også til barn. Se våre beste tips til toppinger som smaker nydelig til en skål yoghurt naturell.

ERNÆRINGSRÅDGIVERENS TIPS

Brunost, prim og yoghurt blir stadig satt frem som syndebukk og årsak til at norske barn får i seg for mye sukker. Kostholdsundersøkelser viser imidlertid at det ikke er disse, men brus, saft, kaker og godteri som er barnas største sukkerkilder. Prim, brunost og yoghurt er derimot blant våre beste kilder til jod, et næringsstoff som en del barn kan få for lite av.

Fakta

Så mye jod trenger barna:

  • 1 år: 70 µg
  • 2-5 år: 90 µg
  • 6-9 år: 120 µg
  • Over 10 år: 150 µg