Hva skal små barn spise?

Skrevet av Kaja Helland-Kigen

Barn vokser raskt på kort tid og har et stort behov for næringsstoffer. Tenk litt ekstra på jern, jod, vitamin D og vitamin E til de små barna.

Fra barn er 8-12 måneder kan de aller fleste følge resten av familiens kosthold, helt eller delvis. Ettersom barn vokser raskt og har små mager trenger de å spise ofte, og de har et stort behov for vitaminer og mineraler. De fleste trenger både frokost, lunsj, middag og kveldsmat, og 1-2 mellommåltider.

Norske barn har stort sett et sunt kosthold

Jo mer variert kostholdet er, desto større sjanse er det for at barna får nok av alle vitaminer og mineraler. Kostholdsundersøkelsen Ungkost viste at 4-åringer stort sett hadde et bra kosthold, men de står i fare for å få for lite jern, vitamin D og vitamin E. I tillegg får en del barn for mye sukker og mettet fett, og for lite frukt, grønnsaker og grovt brød.

Sørg for nok jern til barna

Jern er viktig for barn i vekst. Fra barna begynner med fast føde er det smart å tenke på jern, fordi jernlagrene deres er tomme, behovet er høyt og morsmelk ikke inneholder jern. De beste kildene til jern i det norske kostholdet er kjøtt og grove kornprodukter. Jo renere kjøtt, desto mer jern inneholder det. Derfor kan det være smart å velge for eksempel kokt skinke og karbonadedeig fremfor varianter med mer fett. Rødt kjøtt inneholder også mer jern enn kylling. I tillegg er prim til barn beriket med jern.

Kalsium og jod i melk

Melk og yoghurt gir barn i vekst flere næringsstoffer de trenger, som kalsium, jod, proteiner, B-vitaminer, fosfor og magnesium. Både barn og voksne bør passe på å få nok jod, som vi hovedsakelig får fra hvit fisk og meieriprodukter.

Vil du vite hvor mye jod barnet ditt får i seg? Prøv vår jodkalkulator!

At yoghurt er en sukkerbombe for barn er en myte, og 5 desiliter melk og meieriprodukter kan gjerne inngå i det daglige kostholdet til barna. Kalsium er viktig for de små barna fordi det bidrar til et sterkt skjelett. Les mer om når barn kan begynne å drikke melk.

Flere tang- og spesielt taresorter inneholder svært høye mengder jod. Nasjonalt råd for ernæring anbefaler å bruke tørkede tang- og taretilskudd med forsiktighet der innholdet av jod ikke er oppgitt, eller der innholdet er svært høyt. Det totale daglige inntaket av jod for voksne bør ikke overskride 600 µg/dag.

Tilskudd av vitamin D fra 4 ukers alder

Fete fiskesorter, torskerogn og tran, samt egg, er de beste kildene til vitamin D. I tillegg er noen mat- og drikkevarer beriket med vitamin D, for eksempel ekstra lett melk. Mange norske barn får ikke nok vitamin D. Derfor anbefales tilskudd i form av tran eller vitamin D-dråper fra 4 ukers alder. Vitamin D bidrar til et sterkt skjelett og hjelper oss med å ta opp kalsium fra mat og drikke.

Spis mer umettet fett

Vitamin E finnes naturlig i matvarer med mye umettet fett, og dette er matvarer som fet fisk, tran, matoljer, majones, oliven, avokado og nøtter. Det er smart å øke inntaket av disse matvarene, på bekostning av godteri, snacks og fete kjøtt- og meieriprodukter som kjøttkaker, pølser, iskrem og fløte.

Barna trenger også 5 om dagen

Frukt og grønnsaker gir både fiber, vitaminer og mineraler. En porsjon tilsvarer en håndfull, og etter som barnas hender er mindre enn voksne hender, er barneporsjonene litt mindre. Mange føler at det kan være vanskelig å få barn til å spise nok frukt og grønnsaker. Å kutte frukt og grønnsaker i biter gjør at mange barn syns det blir lettere å spise, og både barn og voksne spiser ofte mer.

ERNÆRINGSRÅDGIVERENS TIPS

Barn trenger jod for å vokse og utvikle seg som de skal. Forskning viser at jodinntaket varierer mye fra barn til barn, og det henger sterkt sammen med hvor mye melk, meieriprodukter og hvit fisk barna får. Får de små barna 3,5 dl melk, syrnet melk og yoghurt om dagen, pluss hvit fisk og fiskeprodukter som fiskekaker, fiskepinner og fiskepudding et par ganger i uken, får de sannsynligvis nok jod.

Fakta

Tenk litt ekstra på at barna får nok av:

  • Kalsium
  • Jod
  • Jern

Innholdsrådgiver, PhD Samfunnsernæring

Mona Bjelland

Hei!

Finner du ikke det du leter etter?