Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

Neste artikkel 2/

Slik får du enkelt i deg proteiner

Skrevet av Mona Bjelland

Ved å spise helt vanlig mat får du enkelt i deg nok proteiner – du trenger ikke spesialprodukter. Visste du at melkeproteiner er lettfordøyelige og inneholder tilsammen alle de essensielle aminosyrene vi trenger, det vil si aminosyrer vi ikke kan lage selv?

Melkeproteiner er proteiner av god kvalitet. Det skyldes at melk inneholder alle de 20 aminosyrene proteiner er bygget opp av. Både de 11 aminosyrene kroppen kan lage selv, og de 9 som må tilføres gjennom maten vi spiser (såkalte essensielle aminosyrer).

Melk inneholder to hovedtyper av proteiner: kaseiner (80 %) og myseproteiner (20 %). Myseproteiner kalles raske proteiner fordi de kjapt fordøyes og tas opp i kroppen, mens det tar lengre tid å fordøye kaseinene. Melkeproteiner vil derfor ha positiv effekt på muskeloppbygging både på kort og lang sikt.

Lurer du på hvor mye proteiner du trenger hver dag? Les mer her!

Husk at vanlig mat gir deg nok proteiner. Her er noen eksempler:

                

En stor skål cottage cheese (300 gram): Ca 38 gram protein

En liten skål cottage cheese (150 gram): Ca 19 gram protein

KVARG_FRUGTSALAT

En porsjon kvarg (150 gram, 1 % fett): Ca 18 gram protein

Et porsjonsbeger yoghurt (proteinrik variant, 160 g): Ca 11-16 gram protein

Et mindre porsjonsbeger yoghurt (vanlig fruktyoghurt, 125 gram): Ca 5-6 gram protein

KVARG_FRUGTSALAT

Et glass lett-, syrnet eller sjokolademelk (2 dl): Hvert glass gir ca 6-7 gram protein       

KVARG_FRUGTSALAT

Gulost  (2 skiver ost): Ca 5-7 gram protein

Fakta

Anbefalingen fra Helsedirektoratet er at proteiner bør bidra med 10-20 % av energiinntaket vårt. En enkel måte å regne ut hvor mye proteiner du trenger hver dag er å gange vekten din med 1,1. Vi trenger i gjennomsnitt 1,1 gram protein per kilo kroppsvekt.