Neste artikkel 2/

Du kan stole på kostrådene

Skrevet av Mona Bjelland

Det er lett å gå seg vill i ulike kostholdsråd. Hva som til enhver tid er trendy å spise eller trendy å kutte ut varierer ofte fra måned til måned. Listen over NEI-mat blir stadig lenger, og ofte hører vi enkeltpersoner i media gå til krig mot en matvare eller et enkeltprodukt.

Det finnes både trygge og gode råd du kan lene deg på om du blir forvirret av all synsing rundt mat. Disse rådene er landets fremste eksperter innenfor kosthold enige i. Nå anbefaler de også hvor mye melk og meieriprodukter du bør få i deg.

12 råd ekspertene er enige om

Landets fremste uavhengige eksperter innenfor kosthold står bak 12 offentlige kostråd fra Helsedirektoratet. Følger du disse rådene om et sunt kosthold og regelmessig fysisk aktivitet vil du ha et godt grunnlag for sunn helse.

Hvordan har man kommet frem til disse kostrådene?

Kanskje er ikke myndighetenes råd spesielt spektakulære eller oppsiktsvekkende. Kostrådene er derimot basert på systematiske kunnskapsoppsummeringer og forskning på feltet. Den internasjonale forskningen på kosthold og helse er omfattende. Kostrådene er basert på rapporten "Kostråd for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer".

Rapporten bygger på systematiske kunnskapsoppsummeringer, nasjonalt og internasjonalt. Den beskriver både hvilke metoder som er brukt og det vitenskapelige grunnlaget som ligger bak kostrådene. Det er lagt vekt på at rapporten skal være systematisk og uavhengig, og at prosessen som har ledet fram til rådene har vært åpen og transparent.

Helsedirektoratet støtter seg også på kunnskapsoppsummeringer fra andre internasjonale ekspertgrupper, blant annet:

  • Nordiske næringsstoffanbefalinger (norden.org)
  • Verdens helseorganisasjon (WHO)
  • Den europeiske helsemyndighet for næringsmiddeltrygghet (EFSA)
  • Verdens kreftforskningsfond (WCRF).

Råd som egner seg for alle

Disse kostrådene egner seg for de fleste: voksne, barn, unge, gravide og ammende og eldre. Mengdene som er angitt tar utgangspunkt i matinntaket til en normalt fysisk aktiv voksen. Porsjonsmengder må tilpasses den enkeltes behov for energi, og andre spesielle forhold. Kostrådene kan også brukes av dem med økt sykdomsrisiko, for eksempel de med overvekt eller høyt blodtrykk.

Hvor mye melk og meieriprodukter bør du spise?

Vi har lenge hatt et kostråd om meieriprodukter som lyder «La magre meieriprodukter være en del av det daglige kostholdet.». I november 2017 ble det i forklaringen til kostrådet presisert at et daglig inntak tilsvarer tre porsjoner. For å dekke jodinntaket bør minst to av disse være melk, syrnet melk eller yoghurt.

Les mer om hvorfor du bør få i deg 3 om dagen.

ERNÆRINGSRÅDGIVERENS TIPS

Velg melk som drikke til måltider, det er mange typer melk og smaker å velge mellom.

Melk er en god kilde til jod. Vil du vite hvor mye jod du får i deg? Prøv vår jodkalkulator!

Fakta

Kostrådene – kort versjon

Spis mer av dette:

  • Grønnsaker
  • Frukt
  • Bær
  • Fisk og fiskeprodukter

Spis mindre av dette:

  • Rødt kjøtt og kjøttprodukter
  • Salt og matvarer med mye salt
  • Sukker, brus, saft og godteri

Velg disse matvarene:

  • Grove kornprodukter i stedet for fine
  • Olje og myk margarin i stedet for smør
  • Magre meieriprodukter i stedet for fete
  • Vann i stedet for saft og brus

Kort oppsummert:

Spiser du mange ulike matvarer, får du lettere i deg alle næringsstoffene kroppen din trenger.