Neste artikkel 2/

Er ost sunt?

Skrevet av Kaja Helland-Kigen

Ost inneholder mange viktige næringsstoffer som kroppen trenger hver dag, på lik linje med melk og andre meieriprodukter. Forskning viser at ost kan være bra for både skjelettet og tennene, og kanskje ikke like uheldig for kolesterolet som man har trodd.

Ost er næringsrikt

Ost kommer i mange ulike varianter. Felles for dem alle er at de er næringstette, som vil si at ost inneholder mange viktige næringsstoffer som kroppen trenger hver dag. Gulost inneholder lite melkesukker (laktose) og er spesielt rik på kalsium. Brunost inneholder mer laktose, men er samtidig det meieriproduktet som inneholder mest jod (link til artikkel om jod). I tillegg inneholder all ost proteiner av høy kvalitet og flere andre mikronæringsstoffer, som fosfor, sink, B-vitaminer og magnesium. I tillegg inneholder ost varierende mengder fett, både mettet og umettet.

Ost er bra for skjelettet

Ost, spesielt gulost, er en god kilde til kalsium, som er en viktig for skjelettet vårt. Hos barn og unge er kalsium nødvendig for å bygge et sterkt skjelett, og hos voksne er kalsium med på å opprettholde et sterkt skjelett. For å nyttiggjøre oss kalsium er det også viktig at kroppen får nok vitamin D, og noen oster er beriket med vitamin D.

Kan laktoseintolerante spise ost?

Gulost er naturlig laktosefri, og tåles derfor godt av dem med laktoseintoleranse. Siden gulost samtidig er rik på kalsium, er ost en viktig kalsiumkilde for de som har laktoseintoleranse. Brunost inneholder derimot mye laktose, og er dermed ikke like passende for dem med laktoseintoleranse.  

Godt for stoffskiftet

Ost, spesielt brunost, er en god kilde til jod, og er sammen med andre meieriprodukter, melk og hvit fisk de største kildene til jod i norsk kosthold. Jod er et sporstoff som er viktig for stoffskiftet vårt og for normal vekst og utvikling av sentralnervesystemet hos foster og små barn.

Ost øker trolig ikke kolesterolet

Det har lenge vært antatt at mettet fett øker risikoen for hjerte- og karsykdommer, via en økning i kolesterolet. Melkefett inneholder omtrent to tredjedeler mettet fett, og meieriprodukter er sammen med kjøtt og kjøttprodukter de største kildene til inntaket av mettet fett i befolkningen. Det er derfor anbefalt å begrense inntaket av fete meieriprodukter, for eksempel fet ost, og heller velge magre varianter. Helsedirektoratet anbefaler at magre meieriprodukter er en del av det daglige kostholdet.

Men, ny og spennende forskning viser at ulike meieriprodukter kan ha ulik virkning på kolesterolet, til tross for det samme fettinnholdet. Flere forskere har konkludert med at ost ikke øker kolesterolet på samme måte som for eksempel smør. Det ser faktisk ut som om at ost kan virke beskyttende mot hjerte- og karsykdommer. Siden ost vanligvis inneholder mye mettet fett, må det være noe annet i osten som motvirker denne effekten. Hvilke andre faktorer i ost som eventuelt gir denne beskyttende virkningen vet vi ikke nok om enda. 

Gulost kan beskytte tennene

Det ser ut til næringsstoffer i ost kan bidra til å balansere syren fra mat og drikke med lav pH, og at ost derfor kan være med og beskytte tennene. Dette fordi mineraler fra meieriprodukter kan styrke tennene igjen etter syrepåvirkning.

 

ERNÆRINGSRÅDGIVERENS TIPS

Gulost gir deg rikelig med kalsium, mens brunost gir deg jod. Velg magre oster til hverdags, så får du alle næringsstoffene og mindre fett.

Fakta

Forskning viser at ost kan være bra for:

  • Skjelettet
  • Stoffskiftet
  • Git ikke økt kolesterol 
  • Tennene

Gulost kan inngå i kostholdet til de med laktoseintoleranse, og kan blant annet bidra til å sikre kalsiuminntaket.