Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

1/93
Neste artikkel 2/

Fem gode grunner til å gi barna dine melk hver dag

Skrevet av Ellen Kathrine Ulleberg

Har du blitt fortalt at yoghurt er en sukkerbombe for barn eller at brunost er fy-fy? Melk og meieriprodukter bidrar med viktige næringsstoffer for barn og inngår i et sunt kosthold.

Her gir vi deg 5 gode grunner til å velge melk og meieriprodukter til barna dine hver dag:

1. Melk og meieriprodukter har mange næringsstoffer, men lite tilsatt sukker 

Melk er sammensatt av en rekke næringsstoffer som både barn og voksne trenger hver dag. Vi sier derfor at melk og meieriprodukter er næringstette matvarer. Det betyr at du i ett og samme produkt får mange næringsstoffer kroppen trenger, som jod, kalsium, fosfor, vitamin B2 (riboflavin), vitamin B12 (kobalamin) og proteiner av god kvalitet.

Det er en myte at meieriprodukter bidrar med mye sukker i barns kosthold. Faktisk fant den landsomfattende undersøkelsen Ungkost 3 at 63 % av sukkerinntaket blant norske 4-åringer kom fra  søtsaker som godteri, kaker, saft og brus, mens kun 11 % kom fra yoghurt. For 9-åringer og 13-åringer i den samme undersøkelsen kom kun 5 % av sukkeret fra yoghurt.

Les mer: Yoghurt er ingen sukkerbombe for barn.

Det finnes nå mange meieriprodukter også helt uten tilsatt sukker, deriblant sjokolademelk og flere typer yoghurt.

Les mer: Ja, du kan gi barna dine sjokolademelk 

2. Melk og meieriprodukter bidrar til nok jod

Barn trenger nok jod for å utvikle seg normalt og bidrar også til normal energiomsetning. Mange tror at salt er en god kilde til jod i Norge, men det stemmer ikke. De viktigste kildene til jod i det norske kostholdet er melk og meieriprodukter, og hvit fisk. 

Les mer: Med brunost og yoghurt i matpakken kan du bidra til at barna dine får i seg nok jod.

3. Kalsium i melk hjelper barna å bygge et sterkt skjelett

For å bygge og bevare et sterk skjelettet er det viktig at vi får i oss nok av blant annet kalsium siden kalsium er det mineralet det finnes mest av i skjelettet. Dette mineralet kan ikke dannes i kroppen, og må derfor tilføres via mat og drikke. Den største kilden til kalsium i det norske kostholdet er melk og meieriprodukter. 

Les mer: Et sterkt skjelett bygges i tenårene

Gir du barna dine de anbefalte tre porsjonene melk og meieriprodukter hver dag sikrer du at de får i seg nok kalsium i et ellers sunt og variert kosthold.

4. Melkeproteiner er av god kvalitet

Melk er en god kilde til proteiner, og melkeproteinene inneholder tilsammen alle de essensielle aminosyrene som kroppen ikke klarer å lage selv. Vi sier derfor at melk gir deg proteiner av god kvalitet.

Gir du barna dine melk og meieriprodukter daglig bidrar du til at de kan bygge og vedlikeholde muskler, men også for dannelsen av andre viktige stoffer i kroppen. 

Les mer: Melk inneholder proteiner av høy kvalitet

5. Melk og meieriprodukter gir barna dine B-vitaminer

Melk er en viktig kilde til vitamin B2 og B12. Disse bidrar til normal omsetning av energi, normal nervefunksjon og er av betydning for blodcellene våre.

  • Vitamin B2 er viktig for hud og slimhinner (for eksempel i nese og munn) og for normalt syn.
  • Vitamin B12 er med på å opprettholde immunforsvaret.

Det er også en mulig sammenheng mellom inntak av disse vitaminene og reduksjon av trøtthet og utmattelse. 

Fakta

Melk og meieriprodukter er viktige matvarer for barn, fordi de inneholder en rekke næringsstoffer som er viktige for barns vekst og utvikling.

Daglig kalsiumbehov for barn og ungdom:

  • 1 - 5 år: 600 mg
  • 6 - 9 år: 700 mg
  • 10-17 år: 900 mg

Test hvor mye kalsium du får i deg med kalsiumkalkulatoren vår.

Daglig jodbehov for barn og ungdom:

  • 1 - 2 år: 70 µg
  • 2 - 5 år: 90 µg
  • 6 - 9 år: 120 µg
  • Fra 10 år: 150 µg

Sjekk hvor mye kalsium barnet ditt får i seg med jodkalkulatoren  vår.