Neste artikkel 2/

Visste du at jodberiket salt ikke er en god kilde til jod i Norge?

Skrevet av Mona Bjelland

I mange land utgjør jodberiket bordsalt en viktig kilde til jod, men dette gjelder ikke i Norge. 

Verdens helseorganisasjon (WHO) anbefaler at saltinntaket i befolkningen begrenses til 5 gram per dag eller lavere, og det norske kostrådet er i tråd med dette. Det gjennomsnittlige saltinntaket i Norge er anslått til omtrent 10 gram per dag. I Norge er det to varianter av jodberiket salt. Nivået av jod i disse er veldig lavt, så salt er ikke noen jodkilde av betydning i Norge.

Vi tilsetter lite jod i saltet sammenlignet med andre land

De fleste land i verden har valgt berikning av salt som viktigste kilde for å dekke befolkningens jodbehov. Det inkluderer ikke Norge. I Norge er det bare tillatt å berike bordsalt med fem milligram jod per kilogram, og det er ikke tillatt å berike salt til bruk i industrien. Til sammenligning blir det i Sverige tilsatt ti ganger større doser jod i saltet. Også i Finland og Danmark er berikingen høyere.

Her kan du lese mer om de nordiske landenes jod-strategier.

Bør vi berike saltet med mer jod?

Helsemyndighetene har satt i gang en prosess for å utrede jodberiking av salt. Dette er en prosess som kan ta flere år. Inntil en universell jodberiking av salt er på plass, understreker Nasjonalt råd for ernæring viktigheten av at de som står i fare for å få i seg for lite jod, blir klar over dette og kan få veiledning til å enten få nok jod gjennom kosten, eller å ta jodtilskudd.

Grupper som kan være utsatt for jodmangel er unge jenter, kvinner som planlegger å bli gravide, gravide, ammende, vegetarianere, veganere og alle som utelater eller inntar lite meieriprodukter og mager fisk.

Vil du vite hvor mye jod du får i deg? Prøv vår jodkalkulator!

Melk og meieriprodukter er en viktig kilde til jod

I følge en jodrapport fra Nasjonalt råd for ernæring er melk, meieriprodukter og fisk de viktigste kildene til jod i Norge. Til sammen bidrar disse matvarene med 80 prosent av jodinntaket i befolkningen: Melk og meieriprodukter bidrar med ca 60 % og fisk, særlig hvit fisk, med ca 20 %. Resten kommer fra matvarer som brød, korn, kjøtt, egg, frukt, grønnsaker – og jodberiket salt.

Kostråd om meieriprodukter

I forklaringen til kostrådet om å la magre meieriprodukter være en del av det daglige kostholdet står det på Helsenorges nettside:

«Melk og meieriprodukter er en viktig kilde til protein, jod, kalsium, B2 (riboflavin), vitamin B12 (kobalamin). Mer enn 60 prosent av inntaket av kalsium og jod i kosten kommer fra melk og meieriprodukter. Et daglig inntak av magre meieriprodukter er derfor viktig for å få nok av disse næringsstoffene. Inntaket kan for eksempel være: ett glass lettmelk med 0,7 % fett eller mindre, en yoghurt med lavt sukker- og fettinnhold, og en brødskive med ost.»

Les mer om 3 om dagen her.

Fakta

Flere tang- og spesielt taresorter inneholder svært høye mengder jod. Nasjonalt råd for ernæring anbefaler å bruke tørkede tang- og taretilskudd med forsiktighet der innholdet av jod ikke er oppgitt, eller der innholdet er svært høyt. Det totale daglige inntaket av jod for voksne bør ikke overskride 600 µg/dag.