Neste artikkel 2/

Middager som gir deg jod

Skrevet av Mona Bjelland

Melk og meieriprodukter er den største kilden vi har til jod i Norge, sammen med hvit fisk. Ved å kombinere disse to matvaregruppene kan middagen bli en «jod-bombe». En porsjon kan faktisk dekke dagsbehovet for både barn, voksne, gravide og ammende!

Velg mellom fiskegryte, grateng, suppe eller fiskekaker – her er det rom for variasjon i retter og smaker! Hvit fisk som torsk og hyse/kolje inneholder mye jod, mens laks og ørret bidrar minimalt.

De dagene du ikke har fisk til middag, kan diverse pålegg bidra til det daglige behovet for jod. Her kan du lese mer om jodrike pålegg.

Gryter

Fiskegryte

   

Denne fiskegryten inneholder 3 dl melk, 2 dl crème fraîche og 400 g torsk, og til sammen gir dette ca 200 mikrogram (µg) jod per porsjon.

Fiskegryte

Lettvint fiskegryte med torsk (800 g), reker (200 g) og melk (3 dl) gir til sammen ca 390 mikrogram (µg) jod per porsjon.

Fiskegryte

Torskegryte med karri inneholder som navnet tilsier torsk (500 g) og melk (7 dl), og til sammen gir det ca 260 mikrogram (µg) jod per porsjon.

Vil du vite hvor mye jod du får i deg? Prøv vår jodkalkulator!

Grateng, suppe eller fiskekaker

   

Fiskegrateng med torsk (500 g) og melk (7 dl) vil fordelt på 4 porsjoner gi ca 260 mikrogram (µg) jod per porsjon.

bergensk_fiskesuppe_ofm0309

Bergensk fiskesuppe inneholder både 3 dl kremfløte, 3 dl seterrømme, 1 boks fiskeboller (ca 550 g) og 500 g torsk, og gir til sammen ca 325 mikrogram (µg) jod per porsjon.

bergensk_fiskesuppe_ofm0309

Fiskekaker av hyse/kolje (350 g) og matfløte (½ dl) bidrar med til sammen ca 280 mikrogram (µg) jod per porsjon.

ERNÆRINGSRÅDGIVERENS TIPS

Ett nøkkelråd for å få nok jod er å passe på å innta tre porsjoner med melk og meieriprodukter daglig, samt å spise fisk (husk hvit fisk) til middag minst 2-3 ganger i uken, i tillegg til et ellers sunt og variert kosthold.

Fakta

Anbefalt daglig inntak av jod for barn, voksne, gravide og ammende:

  • 1 år: 70 mikrogram (µg)
  • 2-5 år: 90 mikrogram (µg)
  • 6-9 år: 120 mikrogram (µg)
  • Over 10 år: 150 mikrogram (µg)
  • Gravide: 175 mikrogram (µg)
  • Ammende: 200 mikrogram (µg)

Flere tang- og spesielt taresorter inneholder svært høye mengder jod. Nasjonalt råd for ernæring anbefaler å bruke tørkede tang- og taretilskudd med forsiktighet der innholdet av jod ikke er oppgitt, eller der innholdet er svært høyt. Det totale daglige inntaket av jod for voksne bør ikke overskride 600 µg/dag.