Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

Neste artikkel 2/

Start dagen med et glass melk!

Skrevet av Ellen Kathrine Ulleberg

Et glass melk til frokost gir deg flere viktige næringsstoffer som kroppen trenger hver dag. Dessuten er det lite som smaker så nydelig som et glass iskald melk til brødmaten!

Melk gir deg mange næringsstoffer

Velger du melk til frokost får du i deg en pakke med viktige næringsstoffer. Du kan variere mellom vanlig hvit melk og smaksatt melk som for eksempel sjokolademelk, jordbærmelk og vaniljemelk. 

Samme hvilken variant du velger inneholder melken blant annet proteiner, kalsium, jod, kalium, fosfor og vitaminene B2 og B12.  

Visste du forresten at det finnes flere varianter av sjokolademelk som er helt uten tilsatt sukker? Derfor kan du fint drikke sjokolademelk uten å få dårlig samvittighet.

Husk å få i deg nok kalsium!

Melk er en god kilde til kalsium. Dette mineralet har mange viktige oppgaver i kroppen:

  • Kalsium bevarer skjelett og tenner
  • Kalsium bidrar til å overføre muskel- og nervesignaler
  • Kalsium trengs for å få blodet til å koagulere

Melk og meieriprodukter er den største kalsiumkilden i kostholdet vårt. Med et glass melk bidrar du enkelt til å dekke behovet ditt for dette viktige mineralet.

Få matvarer inneholder jod

Visste du at melk også er den største kilden til jod i kostholdet vårt?

Jod er et næringsstoff som kroppen ikke produserer selv, og som vi må få tilført gjennom kostholdet. Jod trengs for normal energiomsetning hos voksne, og bidrar til normal vekst og utvikling hos barn.

I norsk kosthold finnes det ikke så veldig mange gode jodkilder, men får du i deg tre meieriprodukter om dagen bidrar dette til at du får nok.

Prøv jodkalkulatoren og sjekk om du får i deg nok jod.

Helsemyndighetene anbefaler at vi får i oss magre meieriprodukter hver dag. Med et daglig inntak av 3 porsjoner melk og magre meieriprodukter hver dag kan behovet for kalsium og jod lettere dekkes.

Spis frokost og bli klar for dagens utfordringer

Det er lurt å få i seg en god og næringsrik frokost både i hverdagene og i helgene. 

Starter du dagen med grove kornprodukter, variert pålegg, frukt og grønt og et glass melk, legger du et godt grunnlag for resten av dagen. Da får du mer energi til dagens gjøremål og gode næringsstoffer som kroppen trenger.

Noen liker rutiner og spiser nesten alltid det samme til hver frokost, mens andre får bedre matlyst ved å variere frokostens innhold.

Et enkelt melkeglass til frokosten gir deg mange næringsstoffer. Velg gjerne lett- eller skummet melk. Disse melkevariantene inneholder lite fett, men like mange vitaminer og mineraler.

Finn inspirasjon: 7 frokoster som gir en god start på dagen

Er matlysten dårlig om morgenen kan det være fristende å droppe frokosten. Men om det er lenge til lunsj er det lurt at kroppen får i seg litt næring.

Orker du ikke en stor frokost er det helt perfekt med et glass iskald melk. Dersom du ikke er glad i å drikke melk, er det en god idé å ha det på havregryn, i kaffen eller i frokostblandingen. 

Her finner du oppskrift på en deilig iskaffe!

ERNÆRINGSRÅDGIVERENS TIPS

Melk er en av de største kildene til jod og kalsium i det norske kostholdet, men inneholder også andre viktige næringsstoffer som vitamin B2, vitamin B12, proteiner og fosfor. 

Fakta

Tåler du ikke laktose?

Melk har et naturlig innhold av melkesukker (laktose). Likevel finnes det flere varianter der laktoseinnholdet er redusert slik at også de med laktoseintoleranse kan drikke melk.

  • Vanlig melk inneholder omlag 4,6 prosent laktose
  • I laktoseredusert melk er innholdet av laktose redusert til mindre enn 1 g laktose per 100 g
  • I laktosefri melk er innholdet av laktose redusert til mindre enn 0,01 g laktose per 100 g. 

Laktoseinnholdet kan reduseres ved å tilsette et enzym (laktase) som bryter ned laktose, eller også ved å filtrerer vekk noe laktose.

Les mer om laktoseinnholdet i ulike typer melk.