Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

Neste artikkel 2/

Start dagen med et glass melk!

Skrevet av Ellen Kathrine Ulleberg

Et glass iskald melk til frokost gir deg flere viktige næringsstoffer som kalsium, jod, B-vitaminer og proteiner. Om du drikker vanlig hvit melk eller foretrekker sjokolademelk er opp til deg!

Spis frokost og bli klar for dagens utfordringer

Det er lurt å få i seg en god og næringsrik frokost både i hverdagene og i helgene. Starter du dagen med grove kornprodukter, variert pålegg, frukt og grønt og et glass melk legger du et godt grunnlag for resten av dagen. Du får mer energi til dagens gjøremål og gode næringsstoffer som kroppen trenger.

Noen liker rutiner og spiser nesten alltid det samme til hver frokost, mens andre får bedre matlyst ved å variere frokostens innhold.

Finn inspirasjon: 7 frokoster som gir en god start på dagen

Er matlysten dårlig om morgenen kan det være fristende å droppe frokosten. Men om det er lenge til lunsj er det lurt at kroppen får i seg litt næring. Orker du ikke en stor frokost er det helt perfekt med et glass iskald melk. Dersom du ikke er glad i å drikke melk, er det like sunt å ha det på havregryn, i kaffen eller i frokostblandingen. 

Her finner du oppskrift på en deilig iskaffe!

Melk gir deg mange næringsstoffer

Velger du melk til frokost får du i deg flere viktige næringsstoffer. Du kan variere mellom vanlig hvit melk og smaksatt melk som for eksempel sjokolademelk, jordbærmelk og vaniljemelk. Samme hvilken variant du velger inneholder melken blant annet kalsium, jod, fosfor, proteiner og B-vitaminene B2 og B12.  

Visste du forresten at det finnes flere varianter av sjokolademelk som er helt uten tilsatt sukker?

Les mer: Derfor kan du drikke sjokolademelk med god samvittighet

Husk på kalsium og jod!

Melk er en god kilde til kalsium. Dette mineralet har mange viktige oppgaver i kroppen. Det bidrar blant annet til å bygge og vedlikeholde et sterkt skjelett, bidrar til å overføre muskel- og nervesignaler og trengs for å få blodet til å koagulere. 

Det finnes få matvarer med jod i det norske kostholdet og melk og meieriprodukter sammen med hvit fisk er de største kildene vi har.

Helsemyndighetene anbefaler derfor at vi får i oss magre meieriprodukter hver dag. Med et daglig inntak av tre porsjoner melk og magre meieriprodukter hver dag kan behovet for jod og kalsium lettere dekkes.

ERNÆRINGSRÅDGIVERENS TIPS

Melk er en av de største kildene til jod og kalsium i det norske kostholdet, men inneholder også andre viktige næringsstoffer som vitamin B2, vitamin B12, proteiner og fosfor. 

Fakta

Tåler du ikke laktose?

Melk har et naturlig innhold av melkesukker (laktose). Likevel finnes det flere varianter der laktoseinnholdet er redusert slik at også de med laktoseintoleranse kan drikke melk.

  • Vanlig melk inneholder omlag 4,6 prosent laktose
  • I laktoseredusert melk er innholdet av laktose redusert til mindre enn 1 g laktose per 100 g
  • I laktosefri melk er innholdet av laktose redusert til mindre enn 0,01 g laktose per 100 g. 

Laktoseinnholdet kan reduseres ved å tilsette et enzym (laktase) som bryter ned laktose, eller også ved å filtrerer vekk noe laktose.

Les mer om laktoseinnholdet i ulike typer melk.