Neste artikkel 2/

Hvor mye bør jeg spise hver dag?

Skrevet av Kaja Helland-Kigen

En dagsmeny kan hjelpe deg med å finne ut hva du kan spise, basert på hvor kalorier du trenger per dag. Her får du fire forskjellige menyer som viser eksempler på hvor mye menn og kvinner kan spise i løpet av en dag, for å holde vekten eller for å gå ned i vekt.

En god måltidsrytme er til hjelp om du ønsker å beholde vekten eller å gå ned i vekt. Om du fordeler måltidene jevnt utover dagen kan det være lettere å få i deg de næringsstoffene du trenger, og du kan unngå å spise for store porsjoner og å småspise mellom måltidene. Våre dagsmenyer kan hjelpe deg med å vite hvor mye du bør spise hver dag, og hvor mange kalorier du trenger. Dette er ikke en diett, men gode råd til et sunt hverdagskosthold.

Dagsmenyer for deg som vil holde vekten, eller gå opp eller ned i vekt

Utgangspunktet for dagsmenyene er det gjennomsnittlige energibehovet for kvinner og menn. For å gå ned ½ - 1 kg i uken må det daglige energiinntaket reduseres med cirka 500 kcal. Her er fire eksempler på dagsmenyer for voksne, to for kvinner og to for menn. Menyene er tilpasset dem som vil gå ned i vekt og dem som vil holde vekten. Ønsker du å gå opp i vekt kan du velge menyen for å holde vekten. Du vil gå opp i vekt dersom denne menyen gir deg mer kalorier enn det du pleier å spise.

Inviduelle variasjoner i behov for kalorier

Det er individuelle variasjoner i energibehov, avhengig av blant annet alder, vekt, høyde og aktivitetsnivå:

  • Alder: Behovet for energi synker vanligvis med økende alder. Dersom du er 30 år eller yngre trenger du sannsynligvis noe mer energi enn det som er presentert i eksempelmenyene. Dersom du er over 60 år trenger du som regel noe mindre energi enn angitt.
  • Vekt og høyde: Energibehovet er økt med høyere vekt og høyde. Energiinnholdet i menyene tar utgangspunkt i en kroppsvekt som ligger i normalområdet i forhold til høyde. Dersom du er overvektig vil du derfor gå ned i vekt dersom du følger «Meny for å holde vekten». Hvis du er normalvektig vil du på den samme menyen holde deg vektstabil. Her kan du regne ut din kroppsmasseindeks (KMI/BMI) som gir en indikasjon på om du er undervektig, normalvektig eller overvektig. Du kan også finne skreddersydde menyer tilpasset akkurat ditt behov.
  • Aktivitetsnivå: Energiinnholdet i menyene er basert på et gjennomsnittlig aktivitetsnivå i befolkningen. Dette tilsvarer et stillesittende arbeid med litt fysisk aktivitet på fritiden. Hvis du er mer aktiv enn gjennomsnittet, vil du derfor trenge tilsvarende mer energi. For voksne anbefales det å være i bevegelse i 30 minutter hver dag, uavhengig av vekt. Fysisk aktivitet gir en rekke positive helseeffekter, blant annet bedre humør, mer overskudd og bedre livskvalitet og kan forebygge en rekke sykdommer.

ERNÆRINGSRÅDGIVERENS TIPS

Vil du gå ned i vekt er det smart å bruke god til på vektreduksjonen. Da øker du sjansene for at du legger deg til nye gode vaner som gjør det enklere å holde den nye vekten.

Innholdsrådgiver - Master i samfunnsernæring

Terese Glemminge Arnesen

Hei!

Finner du ikke det du leter etter?