Neste artikkel 2/

Tips til deg som ammer og får litt for lite jod

Skrevet av Kaja Helland-Kigen

Når du ammer det ekstra viktig å få nok jod, både for din egen skyld og for barnet ditt. Du kan enkelt få nok jod ved å spise litt mer av matvarene som inneholder mye jod, hver dag.

Vår test viser at du får i deg ganske mye jod, men ikke helt nok. Ved å spise litt mer av de matvarene som inneholder mye jod vil du enkelt kunne sikre inntaket ditt.

Spis mer av de gode jodkildene

Melk, meieriprodukter og fisk er stort sett de eneste kildene vi har til jod i norsk kosthold. Saltet i Norge er ikke tilsatt jod, og er derfor ingen jodkilde for oss.

Les mer om kosthold ved amming.

Så enkelt kan du få nok jod

Velger du ett av alternativene nedenfor, i tillegg til det du allerede spiser og drikker i dag, vil du kunne få nok jod:

  • En middagsporsjon hvit fisk (sei, torsk) i uken
  • Fiskekaker eller fiskepudding på brødskiven eller til middag et par ganger i uken
  • Fet fisk som pålegg (kaviar, makrell i tomat) eller til middag hver dag
  • Ett glass melk hver dag
  • Ett glass syrnet melk hver dag
  • Ett lite beger yoghurt hver dag
  • En skive grovt brød eller et knekkebrød med brunost hver dag
  • Ett egg hver dag

Flere tang- og spesielt taresorter inneholder svært høye mengder jod. Nasjonalt råd for ernæring anbefaler å bruke tørkede tang- og taretilskudd med forsiktighet der innholdet av jod ikke er oppgitt, eller der innholdet er svært høyt. Det totale daglige inntaket av jod for voksne bør ikke overskride 600 µg/dag.

Les mer om hvorfor det er viktig med nok jod.

ERNÆRINGSRÅDGIVERENS TIPS

Drikker og spiser du 8 desiliter melk, syrnet melk og yoghurt hver dag kan du enkelt få nok jod. I tillegg får du både kalsium, gode proteiner, B-vitaminer og fosfor, som er næringsstoffer både du selv og barnet ditt trenger.