Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

Melk.no

Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) gir merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter.

Hei! Her kan du velge innholdstype
grøt med melkeglass

Lag disse grøtene til grøtdagen 23. oktober

Den 23. oktober er grøtdagen og vi lader opp med flere oppskrifter på ulike grøtvarianter.
gammel frukt og grønnsaker på et fat

Tips til hvordan du kan bruke mat du ellers ville kastet

Det er enklere å unngå matsvinn enn du kanskje tror- få tips og inspirasjon her.

Kalsium-kalkulator

Hvordan er ditt kalsiuminntak? Får du nok kalsium i løpet av ditt daglige kosthold?

Kan vi forebygge osteoporose?

Selv om genene våre påvirker risikoen for utvikling av osteoporose, kan vi øke bentettheten vår ved å spise sunt og ved å være i fysisk aktivitet.
Dame og jente som sitter ved siden av hverandre i en sofa og smiler og spiser yoghurt.

Er yoghurt en sukkerbombe?

Utvalget av yoghurt uten eller med lite tilsatt sukker har aldri vært større enn det er i dag.
23. OCT - FB.COM/MELK.NO
23. oktober er grøtdagen Hva med å prøve en ny oppskrift?
Her har vi samlet noen oppskrifter for deg som har god tid, for deg med dårlig tid, for deg som vil lage noe tradisjonelt og for deg som har lyst til å prøve noe nytt.
En grov brødskive med nøkkelost og salat, og litt stangselleri, på en trefjøl.

5 gode grunner til å spise ost

Ost inneholder mange viktige næringsstoffer. Nå kan forskning tyde på at ost kanskje ikke er like uheldig for kolesterolet som tidligere antatt.

Ungdomstiden er svært viktig for beinhelsen senere i livet

I pubertetsårene utvikles skjelettet i et høyt tempo og det er da vi har størst mulighet til å danne et sterkt skjelett.
Bestemors eplekake

Bestemors eplekake

Vår mest poppulære kake, en sikker vinner. Enkel å lage og klar til å settes inn i ovnen i løpet av en halv time.

Bestemors eplekake

Hva er vel bedre enn en saftig eplekake? Denne er enkel å lage og klar til å sette inn i ovnen i løpet av en halv time. Dette er vår mest populære kake. 

over 60 min middels

Jodkalkulator

Får du i deg nok jod? Svaret får du enkelt ved å se hva kostholdet ditt bidrar med.

Havregrøt med blåbær og et glass melk

Dette bør du spise før trening

Før trening er det smart å spise mat som inneholder både karbohydrater og proteiner.
Kilder til jod; meieriprodukter, hvit fisk, fiskekaker, egg og salt

Pålegget som gir deg jod

Sammen bidrar brød og melk med en rekke viktige næringsstoffer, og med utvalgte pålegg kan du få i deg jod.
To kvinner og to barn spiser sammen

Ta vanlig mat tilbake!

Når listen over NEI-mat blir stadig lengre er det fint å vite at det finnes noen solide råd det er trygt å lytte til. Vanlig mat er bra nok, både for deg og for barna dine.
Barn som spiser knekkebrød med brunost

Brunost og yoghurt i matpakken gir barna jod

Barn trenger nok jod for å vokse og utvikle seg normalt, og meieriprodukter og fisk er de største jodkildene i barnas kosthold. Derfor kan det være smart å la barna få brunost, prim og yoghurt i matpakken.
Jente spiser yoghurt med mor

Et sterkt skjelett bygges i tenårene

I tenårene er det to år ungdom har en unik mulighet til å styrke skjelettet sitt for livet.
Et glass melk og proteinpulver

Ungdom trenger ikke proteinpulver

De aller fleste klarer fint å innta nok proteiner gjennom vanlig mat og drikke, hvis de er bevisste på hva de spiser, og når.
To jenter ser på mobil og spiser matpakke

5 vanlige kostholdsmyter på internett

Mange deler kostholdsråd uten at de er dokumenterte. Her knuser vi fem vanlige kostholdsmyter.
Jente på trapp med matpakke i bakgrunnen

Derfor bør du ikke kutte matvarer uten grunn

Unødvendig strenge dietter kan være utfordrende både økonomisk, sosialt og helsemessig.
Mor heller smoothie i glass til datter

3 tips til hvordan være et sunt forbilde for barna

Barn og unge trenger forbilder som forteller dem at vanlig mat er bra nok. Som forelder er du viktigere enn du tror!

Ja, du kan gi barna dine sjokolademelk

Visste du at det finnes sjokolademelk helt uten tilsatt sukker? Det kan være et godt alternativ for mange.
Tenåringsjente

Forklar ungdommen hvorfor vi trenger kalorier

Forklar ungdommen hvorfor vi trenger kalorier for å leve. Lær dem hva et sunt kosthold er før Internett gjør det.
Bringebær og blåbær i en skål

12 fristende oppskrifter med bær

Har du plukket bær nylig, og trenger tips til noe du kan bruke bærene til? Se disse smakfulle kakene og dessertene med blåbær, bringebær, solbær og rips.
To brødskiver, en med skinke og agurk, og en med gulost og oransj paprika, og et glass medlk på et lysebrunt matpapir.

Slik kan du variere en sunn matpakke

Med litt variasjon blir helt vanlig mat både god og næringsrik uten at det innebærer mye jobb.
Et glass melk_yoghurt_knekkebrød med brunost

Derfor trenger du 3 om dagen

Med 3 porsjoner melk og meieriprodukter kan du bidra til å sikre inntake av jod og kalsium. Et glass melk, et beger yoghurt og en brødskive med ost gir deg enkelt påfyll.
Yoghurtis på pinne

Kan alle meieriprodukter fryses?

Melk og meieriprodukter kan fint fryses selv om de etter tining passer best til bruk i matlagingen.

Derfor er vanlig mat bra nok

Det finnes både trygge og gode råd du kan lene deg på om du blir forvirret av all synsing rundt mat. Disse rådene er landets fremste eksperter innenfor kosthold enige i.
en av tre om dagen

Så mye melk og meieriprodukter anbefaler myndighetene hver dag

Helsedirektoratet har et kostråd som anbefaler at vi har et daglig inntak av magre meieriprodukter. Men hvor mye er egentlig et daglig inntak?
Hjertesalat stekt i smør toppet med valnøtter og med cottage cheese ved siden av.

Hvordan unngå å kaste slappe og triste grønnsaker

Ingen grunn til å kaste slappe grønnsaker- få tips til deilige retter her.
Ost med nøkkelhullet

Smart å velge meieriprodukter med Nøkkelhullet

Lurer du på hvilken ost du bør velge om du ønsker en sunnere variant? Se etter produkter med Nøkkelhullet! Meieriprodukter som har Nøkkelhullet er de sunneste i sin kategori.
Frokostgrøt

Våre beste frokostgrøter

Grøt til frokost er den perfekte måten å starte dagen på. Grøt laget på melk og korn gir deg blant annet fiber, vitaminer, mineraler og proteiner av god kvalitet. Den metter godt og ikke minst - smaker deilig!
Melk og knekkerbrød

Hvor mye bør jeg spise hver dag?

Finn din BMI og få dagsmenyer basert på hvor mange kalorier akkurat du trenger hver dag. Det kan hjelpe deg til å nå målet ditt enten du vil ned i vekt, beholde vekten eller ønsker å gå opp i vekt.
Kvinne som drikker melk

Melk er mer enn kalorier

Du legger ikke på deg av melk, det er den totale mengden mat og kalorier som avgjør om du går ned eller opp i vekt.
Knekkebrød med brunost

Derfor kan du spise brunost med god samvittighet

Mange elsker brunost og med god grunn. Det er et smaksrikt pålegg som også gir oss et viktig tilskudd av noen næringsstoffer vi ellers har få kilder til.
Fjøl med forskjellige oster og marmelade

Den lille osteskolen

Hvordan kan melk forvandles til så mange smakfulle oster med så ulikt utseende? Her gir vi deg noen svar.
fat med ostesmørbrød

Ostesmørbrød

Ostesmørbrød er en klassiker - enkelt og skikkelig digg! Denne enkle retten er super som snack og mellommåltid. Lages gjerne av tørt brød.

Ostesmørbrød

Ostesmørbrød er en klassiker - enkelt og skikkelig digg! Denne enkle retten er super som snack og mellommåltid. Lages gjerne av tørt brød.

under 20 min enkel