Ostesmørbrød med juleskinke og karamellisert løk

3 fakta om smeltet ost

Smeltet ost er for mange det diggeste man kan spise, men er det egentlig noe mindre sunt med smeltet ost enn kald ost? Og visste du at bare ost kan kalles ost?

Nordmenn elsker ost. For noen år tilbake tronet osten på topp over nordmenns favorittpålegg, og under pandemien steg ostesalget til værs.

Ernæringsmessig er det også gode grunner til å inkludere litt ost i kostholdet ditt. Gulost er spesielt rik på kalsium, og er naturlig fri for laktose (melkesukker). Den inneholder ellers proteiner av høy kvalitet og flere andre mikronæringsstoffer, som fosfor, sink, B-vitaminer og magnesium.

Dersom du foretrekker smeltet ost fremfor kald ost på skive eller knekkebrød bør du få med deg disse tre faktaene om smeltet ost.

1. Det er ikke flere kalorier i smeltet ost enn i kald ost

Den deilige, smeltede osten som ofte lar seg trekke ut i lange tråder oppleves som mer usunn og mer kaloririk for mange.

Faktisk så trodde hele 21 % av de mellom 18 og 30 år at smeltet ost inneholdt flere kalorier enn kald ost da de ble spurt i en landsrepresentativ undersøkelse i 2018.

Sannheten er at varmebehandling ikke gjør noe med innholdet av kalorier så lenge mengden av ost er den samme. Kaloriinnholdet i smeltet ost og kald ost er helt likt.

Kanskje er det den myke konsistensen og at osten kan boble på toppen av pizza i ovnen som gir en mer kaloririk opplevelse?

Les også: Dette visste du kanskje ikke om ost?

2. Bare ost er ost

Har du vært i matbutikken og sett at ostedisken også har poser med navn som «Pizzatopping» og «Revet»?

Det som på fagspråket kalles for analog «ost» ser til forveksling ut som vanlig revet ost, men i ingredienslisten er hele eller deler av melkefettet man vanligvis finner i ost erstattet med vegetabilsk olje. Disse variantene er med andre ord ikke laget av rene råvarer, og de har ikke lov til å bruke benevnelsen ost.

De analoge «ostene» er langt billigere å produsere enn ekte ost, og koster derfor mindre. Hvordan kan du da vite om det du kjøper er en pakke med ekte revet ost? Sjekk innholdsfortegnelsen! Står det oppført vegetabilsk olje i innholdsfortegnelsen, eller blir ikke ordet ost nevnt noe sted på forsiden av produktet er det antageligvis ikke en ekte ost.

Les mer: Den lille osteskolen

3. Lettost er et smart valg

Elsker du ost, og spiser det flere ganger daglig kan det være smart å teste ut en av de lettere variantene av osten. Lettost inneholder mindre fett og færre kalorier enn annen ost.

Gulost regnes som lettere hvis den inneholder maks 17 % fett. Det finnes også lett gulost i revet variant - perfekt som topping på pizza og til taco. Lettost smelter nemlig også godt, og er velegnet til gratinering.

Det har også kommet nyere varianter av lettost på markedet som har mer smak. Prøv deg frem, det kan hende du blir positivt overrasket!

Visste du at lettost blir anbefalt av myndighetene som 1 av 3 porsjoner magre meieriprodukter vi blir anbefalt å spise daglig? Les mer her!

Fakta

Ost er en god kilde til kalsium! Spiser du bare en brødskive med gulost (20 gram) dekkes hele 20 % av det anbefalte inntaket av kalsium for voksne.

Kalsium nødvendig for å bygge og vedlikeholde et sterkt skjelett gjennom livet. For å nyttiggjøre oss av kalsium er det også viktig at kroppen får nok vitamin D og vitamin K.

Lurer du på om du får i deg nok kalsium? Sjekk med vår kalsiumkalkulator!

KILDEHENVISNINGER

Landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av Norstat for Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) i oktober 2018. 712 respondenter.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Få matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen.