Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

Neste artikkel 2/

5 gode grunner til å spise ost

Skrevet av Terese Glemminge Arnesen

Ost inneholder mange viktige næringsstoffer som kroppen trenger hver dag, på lik linje med melk og andre meieriprodukter. Forskning viser at ost kan være bra for både skjelettet og tennene, og kanskje ikke like uheldig for kolesterolet som man har trodd.

1. Hver osteskive er næringsrik

Ost kommer i mange ulike varianter. Felles for dem alle er at de gir deg mange viktige næringsstoffer som kroppen trenger hver dag. Gulost inneholder lite melkesukker (laktose) og er spesielt rik på kalsium. I tillegg inneholder all ost proteiner av høy kvalitet og flere andre mikronæringsstoffer, som fosfor, sink, B-vitaminer og magnesium. Ost inneholder varierende mengder fett, både mettet og umettet.

2. Laktoseintolerante kan spise ost!

Gulost er naturlig laktosefri, og tåles derfor godt av dem med laktoseintoleranse. Siden gulost er rik på kalsium, er ost en viktig kalsiumkilde for dem som har laktoseintoleranse. Den gode nyheten er også at de laktosefrie og laktosereduserte produktene inneholder alle de samme næringsstoffene som andre meieriprodukter. Det er bare laktosen som er fjernet helt eller delvis.

3. Ost er bra for skjelettet

Kalsium er viktig for skjelettet vårt. Bare en brødskive med gulost (20 gram) gir voksne over 20 % av anbefalt inntak av kalsium. Hos barn og unge er kalsium nødvendig for å bygge et sterkt skjelett, og hos voksne er kalsium med på å opprettholde et sterkt skjelett. For å nyttiggjøre oss kalsium er det også viktig at kroppen får nok vitamin D, og noen oster er i tillegg beriket med vitamin D.

Lurer du på om du får i deg nok kalsium? Sjekk med kalsiumkalkulatoren!

4. Ost kan beskytte tennene

Det ser ut til at næringsstoffer i ost kan bidra til å balansere syren fra mat og drikke med lav pH. Det vil derfor være smart å avslutte måltidet med litt ost, melk eller yoghurt fordi proteiner og fett fra disse matvarene kan legge seg som en beskyttende hinne på tennene. Les mer om hvordan ost og andre meieriprodukter kan beskytte tennene.

5. Kan ost ha noen X-faktorer?

Fete meieriprodukter er sammen med kjøtt og kjøttprodukter de største kildene til inntaket av mettet fett i befolkningen. Det er derfor anbefalt å begrense inntaket av fete meieriprodukter, for eksempel fet ost, og heller velge magre varianter. Likevel viser ny og spennende forskning at ulike meieriprodukter kan ha ulik virkning på kolesterolet, til tross for det samme fettinnholdet. Flere forskere har konkludert med at ost ikke øker kolesterolet på samme måte som for eksempel smør. Det ser faktisk ut som om at ost kan virke beskyttende mot hjerte- og karsykdommer. Siden ost vanligvis inneholder mye mettet fett, må det være noe annet i osten som motvirker denne effekten. Hvilke andre faktorer i ost som eventuelt gir denne beskyttende virkningen vet vi ikke nok om enda.

Lurer du på hvilke oster som kan spises av gravide? Oversikten finner du her!

ERNÆRINGSRÅDGIVERENS TIPS

Gulost gir deg rikelig med kalsium, mens brunost gir deg jod. Velg magre oster til hverdags, så får du alle næringsstoffene og mindre fett.

Fakta

Forskning viser at ost kan være bra for:

  • Skjelettet
  • Gir ikke økt kolesterol 
  • Tennene

Gulost kan inngå i kostholdet til de med laktoseintoleranse, og kan blant annet bidra til å sikre kalsiuminntaket.