Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

Neste artikkel 2/

Ammer du og er sulten hele tiden?

Skrevet av Thea Myklebust-Hansen

I ammeperioden er det viktig at du spiser godt og variert. Kroppen din bruker masse energi på å lage melk til babyen, og du kan føle deg både ekstra sulten og tørst. Det er helt normalt! Les disse 3 gode rådene.

1. Spis nok og variert

Det er helt normalt å være ekstra sulten og tørst når du ammer, og energibehovet ditt er høyere enn før du ble gravid. Du trenger ca. like mye ekstra mat som i tredje trimester, rundt 500 kcal ekstra per dag, sammenlignet med tiden før du ble gravid. Noen trenger mer, andre trenger mindre. Melkeproduksjonen gjør at du forbrenner ekstra kalorier hver dag.

Du som ammer anbefales på lik linje som resten av befolkningen å ha et sunt og variert kosthold i tråd med de norske kostrådene. Morsmelkens næringsinnhold vil for mange vitaminer og mineraler avhenge av hva du som mor spiser.

Et variert kosthold vil gi deg mange ulike næringsstoffer, og det vil også påvirke smaken på melken. Det å spise rikelig med frukt og grønnsaker for eksempel vil både gi deg viktig påfyll av fiber, vitaminer og mineraler, men det vil også gjøre barnet mer vant til smaken.

I tillegg til å spise variert bør du huske på å spise nok, og å drikke nok. Noen blir bekymret for vekten når de er sultne hele tiden. Men det er viktig å huske på at kroppen din bruker mye energi i denne perioden, og at det ikke er anbefalt å aktivt slanke seg. De fleste vil faktisk gå gradvis ned i vekt helt av seg selv. Les mer om det her.

Les mer: Er det noe jeg ikke bør spise når jeg ammer?

2. Fyll på med jod

Du som ammer har et ekstra høyt behov for jod, det er faktisk høyere enn da du var gravid, men mange får dessverre ikke i seg nok. Jod bidrar til barnets normale vekst, og det er derfor viktig at du som ammer får i deg nok. Les mer om jod her.

Når du er sulten hele tiden kan det være lurt å spise hyppig og gjerne inkludere flere mellommåltider om dagen. Kanskje har du ikke så god tid til å spise, og da er det greit å kaste i seg noe raskt. Da er det lurt å velge ting som både går kjapt å spise og som gir deg påfyll av næringsstoffer slik som jod.

Yoghurt, melk og syrnet melk er gode kilder til jod, og det kan være lurt å ha litt på lager i ammeperioden. Kvarg eller cottage cheese med frukt, bær, nøtter og/eller granola er også supre mellommåltider som gir deg verdifullt påfyll. Et glass melk vil også gi deg både jod og kalsium. Eller hva med et glass sjokolademelk kanskje? Det finnes i dag flere varianter uten tilsatt sukker. Mager melk er også en fin tørsteslukker for deg som ammer.

Sjekk om du får nok jod med jodkalkulatoren

3. Kos deg med maten

I ammeperioden er det viktig at du slapper av og koser deg med maten. Det kan til tider være vanskelig å få tid til å sette seg ned å virkelig nyte et måltid, men man kan fortsatt ha masse matglede.

Har du ledig tid kan du prøve å planlegge litt i forveien og prøve å finne kreative løsninger: gjør for eksempel klar matpakker i kjøleskapet, og velg gjerne mat du enkelt kan spise med én hånd. Det er viktig å spise når du er sulten, og små mellommåltider kan ofte gjøre susen.

Les også disse tipsene: 5 kostholdstips til deg som ammer

ERNÆRINGSRÅDGIVERENS TIPS

Huskeliste når sulten melder seg:

  • Det er viktig å spise og drikke når du er sulten og tørst, prøv å kos deg med maten!
  • Kroppen din forbrenner ekstra mye på grunn av morsmelkproduksjonen, og de fleste vil gå gradvis ned i vekt selv om de opplever at de spiser mer enn vanlig. Ikke bekymre deg unødvendig for vekten din den første tiden etter fødsel.
  • Ha sunn og variert mat lett tilgjengelig, og forbered den gjerne slik at du kan ta den rett ut av kjøleskapet og spise med én hånd.
  • Spis etter kostrådene; velg grove kornprodukter, magre meieriprodukter, magert kjøtt og fisk, og rikelig med frukt og grønnsaker. Begrens inntak av matvarer med mye tilsatt sukker og salt.
  • Spis gjerne mindre og hyppigere måltider (mellommåltider).
  • Inkluder tre porsjoner magre meierirpodukter i kostholdet ditt hver dag, og ha fisk (helst hvit) til middag 2-3 ganger i uken, for å bidra til å sikre jodinntaket.
  • Husk at et sunt og variert kosthold kombinert med fysisk aktivitet vil gi gevinster både for deg og babyen din.