Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

Neste artikkel 2/

Ammer du? Da trenger du ekstra mye jod

Skrevet av Thea Myklebust-Hansen

Visste du at jod er et viktig næringsstoff for deg som ammer? Jod bidrar blant annet til barnets normale utvikling. Les mer om hvordan du får i deg nok!

Selv om morsmelken i utgangspunktet er perfekt sammensatt mat for babyen, vil innholdet av næringsstoffer påvirkes av hva du som mor spiser. Noen næringsstoffer vil det være nok av i morsmelken nesten uansett hvordan kostholdet ditt ser ut. Det er ulike årsaker til dette, blant annet at barnet ikke trenger så mye, eller at opptaket hos barnet er veldig effektivt.

Les mer: Disse næringsstoffene er viktige for deg som ammer

Mineralet jod, er derimot et næringsstoff det kan bli lite av dersom du ikke spiser nok jodrike matvarer. Dette kan få uheldige konsekvenser for barnet, i tillegg til at mor også har et behov for jod som bør dekkes.

Det er få gode kilder til jod i kostholdet vårt. Melk og meieriprodukter er sammen med hvit saltvannsfisk de største kildene til jod i det norske kostholdet. Spiser du lite av dette kan det være at du ikke får i deg nok jod.

Hvorfor er jod viktig?

Jod inngår i produksjonen av stoffskiftehormoner i skjoldbruskkjertelen. Jod er derfor viktig for å opprettholde et normalt stoffskifte og for normal energiomsetning. Dette er spesielt viktig hos små barn ettersom jod bidrar til barnets normale utvikling.

Studier fra Norge har vist at halvparten av gravide ikke får i seg nok jod, og har mild eller moderat jodmangel. Dette ble undersøkt blant annet ved å se på hvor mye befolkningen spiser av matvarer som det er mye jod i.

Det er stor grunn til å tro at også ammende ikke får i seg nok jod, ettersom studier har vist at inntaket av matvarer med jod endrer seg lite fra graviditeten til ammeperioden. I tillegg trenger du som ammer enda mer jod (200 mikrogram per dag) enn da du var gravid (175 mikrogram per dag). En studie fra Norge som undersøkte jodinnhold i morsmelk, fant at tre av fire kvinner ikke hadde nok jod i morsmelken i forhold til det som er anbefalt.

Barnet er helt avhengig av å få tilført jod via mors kosthold, både i svangerskapet og i ammeperioden.

Sjekk om du får i deg nok

Jod finnes først og fremst i melk, meieriprodukter og hvit saltvannsfisk. I tillegg finner vi mindre mengder i andre matvarer slik som egg og kaffe, men disse monner lite hver for seg. Mange tror at det er mye jod i salt, men dette stemmer ikke for norsk salt. Les mer om det her.

Sjekk om kostholdet ditt gir deg og barnet nok jod med jodkalkulatoren

Hvordan får jeg i meg nok?

Det anbefales at du som ammer har et sunt og variert kosthold i tråd med helsemyndighetenes kostråd. Blant disse rådene finner vi blant annet en anbefaling om å spise fisk til middag 2-3 ganger i uken ,og som pålegg. Dersom du velger hvite fisketyper til middag minst 1-2 ganger i uken og spiser fiskepålegg slik som makrell i tomat eller fiskekaker på brødskiven jevnlig (gjerne hver dag), vil du få i deg en god del jod. Men dette holder ikke alene.

I tillegg anbefales det et daglig inntak på 3 porsjoner magre meieriprodukter. Det anbefales at to av disse er melk, syrnet melk eller yoghurt, ettersom disse er gode kilder til jod. Det finnes også bra med jod i brunost og prim. Velg derfor gjerne ost eller prim som pålegg, og ta det gjerne et ekstra glass lett- eller skummetmelk i ammeperioden. Vi får også gjerne i oss ekstra ost, melk og egg gjennom matlaging. Egg og kaffe inneholder også noe jod.

Les også: 5 kostholdstips for deg som ammer

Dersom du spiser lite fisk eller meieriprodukter, kan det være aktuelt å ta kosttilskudd. Les mer om det her. Tang og tareprodukter, slik som tangmel, kan inneholde store mengder jod. Det er derfor anbefalt å bruke disse med stor forsiktighet dersom de brukes som jodkilde, fordi for mye jod heller ikke er bra.

Det er mange andre gode grunner til å ha fisk og meieriprodukter i kostholder når man ammer. Fisk gir både vitamin D, omega-3 og andre sunne fettsyrer. Melk og meieriprodukter er en kilde til blant annet proteiner av høy kvalitet, kalsium og vitamin B12.

Dersom du ikke ammer kan det være godt å vite at morsmelkerstatninger berikes med jod. De fleste industrifremstilte barnegrøter tilsettes også jod.

ERNÆRINGSRÅDGIVERENS TIPS

Et daglig inntak av minst 3 porsjoner magre meieriprodukter, samt regelmessig bruk av fiskepålegg, og hvit fisk til middag 1-2 ganger i uken, bidrar til at du som ammer får i deg nok jod.

Gravide og ammende bør ta et daglig kosttilskudd med 150 mikrogram (µg) jod dersom de: 

  • har et lavere daglig inntak enn 6 dl kumelk/yoghurt (men spiser hvit saltvannsfisk regelmessig), eller
  • spiser lite/ingen hvit saltvannsfisk og samtidig har et lavere daglig inntak enn 8 dl kumelk/yoghurt.

Det kan være vanskelig å vite hvor mye meieriprodukter man egentlig spiser i løpet av en dag eller uke. Sjekk inntaket ditt med Jodkalkulatoren.