Neste artikkel 2/

Melk er en god kilde til vitamin B2

Skrevet av Ellen Kathrine Ulleberg

Det finnes mange ulike typer B-vitaminer. Melk og meieriprodukter er blant annet en god kilde til vitamin B2, også kalt riboflavin. Alle B-vitaminer er vannløselige og vitamin B2 kan ikke lages i kroppen. Vi trenger derfor jevnlig tilførsel av dette vitaminet hver dag.

Hvor mye vitamin B2 trenger jeg?

Hvor mye vitamin B2 vi trenger er avhengig av alder og kjønn. Barn opp til 10 år trenger fra 0,6-1,1 milligram (mg), menn (>10 år) trenger fra 1,3-1,7 mg, og kvinner (>10 år) trenger 1,2-1,4 mg vitamin B2 hver dag. Gravide og ammende har noe økt behov.

Hvor finner jeg vitamin B2?

Vitamin B2 finnes i de fleste matvarer, spesielt i proteinrik mat. Melk og meieriprodukter er den største kilden til vitamin B2 i det norske kostholdet, og spesielt brunost og prim er rike på dette vitaminet. Kjøtt og kjøttprodukter er også gode kilder til vitamin B2.

Slik får jeg nok vitamin B2

Ved å innta tre porsjoner med meieriprodukter hver dag, vil en voksen person i snitt få dekket halvparten av dagsbehovet sitt for vitamin B2. En porsjon kan være ett glass melk, en skive med ost eller et lite beger yoghurt. Spiser du i tillegg sunt og variert, passer på å innta nok grønnsaker, frukt og bær, samt spiser mager fisk eller kjøtt, kan du enkelt dekke resten av dagsbehovet ditt.

Innhold av vitamin B2 i noen matvarer: 

  • Ett glass melk (2 dl) = 0,30 mg
  • To skiver fløtemysost = 0,20 mg
  • To skiver geitost = 0,30 mg
  • En liten yoghurt (125 g) = 0,19 mg
  • Ett egg = 0,3 mg
  • 100 g karbonadedeig = 0,17 mg
  • 100 g storfe = 0,11 mg
  • 100 g kyllingfilet = 0,14 mg
  • 100 g torsk: 0,11 mg
  • 100 g laks = 0,12 mg

Hvorfor trenger jeg vitamin B2?

Vitamin B2 er viktig for normal omsetning av karbohydrater, fett og proteiner i kroppen, for normal nervefunksjon og for blodcellene våre. Vitaminet er også viktig for hud, hår og slimhinner og for normalt syn. Vitamin B2 er avgjørende for dannelse og funksjonen av andre B-vitaminer som B3 og B6, samt at det er sett en sammenheng mellom inntak av vitamin B2 og B12 og reduksjon av trøtthet og utmattelse.

Har jeg mangel på vitamin B2?

Mangel på vitamin B2 alene sees sjelden i Norge, men kan forekomme i kombinasjon med mangel på andre B-vitaminer. En mangeltilstand kan oppstå hos de som har ensidig kost - særlig hos eldre personer, ved langvarige slankekurer, utilstrekkelig absorbsjon i tarmen – ofte grunnet sykdom og ved alkoholisme. Veganere har også økt risiko for B-vitaminmangel.

Symptomer på vitamin B2-mangel er ofte svake, men kan vises som sprekker i munnviken og rundt nesen, forandringer i huden og i øynene.

Kan jeg få for mye vitamin B2?

I og med at B-vitaminer er vannløselige skal det mye til før nivået blir for høyt, rett og slett fordi kroppen skiller ut det den ikke har behov for. Vi kjenner ikke til tilstander hvor vitamin B2 i anbefalte mengder gir negative virkninger, og det er ikke påvist noen negative effekter av å innta for mye vitamin B2 gjennom kosten. Det er få studier som viser effekten av å innta store mengder (100-400 mg/d) tilskudd av vitamin B2, så det er nødvendig med flere studier før det kan sies noe sikkert.

ERNÆRINGSRÅDGIVERENS TIPS

Melk gir deg flere av B-vitaminene, og er spesielt en god kilde til vitamin B2 og B12. B-vitaminer er blant annet viktig for å holde energinivået oppe.

Fakta

 Anbefalt daglig inntak av vitamin B2:

  • Barn 2-5 år: 0,7 mg
  • Barn 6-9 år: 1,1 mg
  • Kvinner (>10 år): 1,3 mg
  • Menn (>10 år): 1,7 mg
  • Gravide: 1,6 mg
  • Ammende: 1,7 mg