Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

Neste artikkel 2/

Gravide og ammende trenger ekstra mye jod og kalsium

Skrevet av Thea Myklebust-Hansen

Det anbefalte daglige inntaket for jod og kalsium er høyere for gravide og ammende. Kostrådet om 3 porsjoner magre meieriprodukter hver dag bidrar til at du får nok. 

Mange norske kvinner får ikke i seg nok av mineralet jod, og særlig bekymringsfullt er det at rundt halvparten av alle gravide ikke får i seg nok. Situasjonen er ikke særlig bedre for ammende. Jod bidrar blant annet til normal utvikling av sentralnervesystemet til fosteret, og til normal vekst hos barn. Gravide og kvinner som ammer er avhengige av å få i seg nok jod, slik at barnet også når sitt anbefalte inntak.

Det er derfor viktig at du som er gravid eller ammer har et sunt og variert kosthold som gir påfyll av både jod og andre næringsstoffer til deg og barnet. Det daglig anbefalte inntaket for jod øker i graviditeten, og er enda høyere for ammende. Dette gjelder også for kalsium, som blant annet er viktig for å bygge sterke bein. 

Les mer: Dette bør du spise når du ammer

Hvordan få i seg nok?

Du har kanskje hørt at melk og meieriprodukter er en god kilde til kalsium, men visste du at det også er en god kilde til jod? Jod finnes i få matvarer, og det er også grunnen til at mange ikke får i seg nok. De største kildene til jod er hvit saltvannsfisk og melk og meieriprodukter. I tillegg finner vi noe i egg. Helsedirektoratet anbefaler i sine kostråd et daglig inntak av 3 porsjoner magre meieriprodukter hver dag, 3 om dagen. 2 av 3 er anbefalt å være melk, syrnet melk eller yoghurt, da disse er ekstra gode kilder til jod. Brunost er også en god kilde til jod. 

Les mer: 5 vanlige spørsmål om mat til gravide 

Ved å følge rådet om 3 om dagen vil en gravid kvinne dekke nesten halvparten av sitt daglige anbefalte inntak av jod, ved for eksempel å drikke to glass melk og spise en yoghurt. Følger hun i tillegg kostrådet om å spise fisk 2-3 ganger i uken og som pålegg, vil hun få i seg enda mer jod. I tillegg vil kostrådet om 3 om dagen bidra med rundt 75 % av daglig anbefalt inntak for kalsium for en gravid kvinne. 

3 om dagen hele livet

Kostrådet om 3 om dagen er nyttig å følge både før, under og etter graviditet. Magre meieriprodukter er en kilde til både proteiner, og til flere vitaminer og mineraler. Et glass melk inneholder for eksempel 7 næringsstoffer kroppen trenger hver dag. Mange av disse næringsstofene kan man også få i seg gjennom andre kilder, men melk er en nyttig måte å få i seg en pakke av næringsstoffer på en gang. I tillegg er som nevnt meieriprodukter en av få kilder til jod. Å følge kostrådet på 3 om dagen er også anbefalt for barn over 12 måneder. 

Sjekk om du får nok jod

Jodstatus kan ikke sjekkes gjennom noen enkel prøve, slik man kan for mange andre næringsstoffer. Ettersom det er så få kilder til jod i kostholdet kan man få en relativt god pekepinn på om man får i seg nok jod ved å se på hvor mye man spiser av for eksempel meieriprodukter eller hvit fisk. Melk.no lanserte i 2017 Jodkalkulatoren som er en enkel måte å teste jodinntaket sitt på. Over 145.000 har tatt testen, og på slutten av testen får du opp et resultat som indikerer om du får i deg nok jod eller står i fare for å få i deg for lite. 

Fakta

Daglig anbefalt inntak for jod: 

Kvinner: 150 mikrogram

Gravide: 175 mikrogram

Ammende: 200 mikrogram

Daglig anbefalt inntak for kalsium: 

Kvinner: 800 milligram

Gravide: 900 milligram 

Ammende: 900 miligram

Vær også oppmerksom på at vitamin D er nødvendig for å sikre opptaket av kalsium. Vitamin D finnes blant annet i fet fisk, men dannes også i huden ved hjelp av solen.