Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

Neste artikkel 2/

Derfor kan du med fordel gi yoghurt til de minste

Skrevet av Ellen Kathrine Ulleberg

Har du hørt at yoghurt ikke bør gis til små barn? Heldigvis stemmer ikke dette, og det er flere gode grunner til at nettopp yoghurt fint kan inngå i barns kosthold.

Dessverre finnes det barnehager som ikke anbefaler yoghurt i matpakken, mye på grunn av misforståelser rundt sukker i barns kosthold. Det er mange gode grunner til at yoghurten er fin følgesvenn sammen med annen vanlig mat i matpakken til minsten.

Yoghurt er kilde til jod og kalsium

Små barn kan få smaksprøver på yoghurt fra de er 10 måneder, og 5-6 dl melk inkludert yoghurt, fra de er ett år gamle.

Barn er i vekst og har et stort behov for næringsstoffer. Yoghurt er en kilde til flere næringsstoffer som barna trenger hver dag. Blant annet inneholder yoghurt proteiner, vitamin B12, kalsium og jod.

Mange vet nok at kalsium er viktig for at barna skal bygge et sterkt skjelett og sterke tenner, mens færre vet at jod også er viktig for barns utvikling. Barna trenger jod for normal vekst og utvikling av sentralnervesystemet og hjernen. Det finnes imidlertid få kilder til jod i det norske kostholdet og mesteparten får vi fra melk og meieriprodukter, i tillegg til hvit fisk.

Les mer: Jod er viktig for barn

Helsedirektoratet anbefaler i sine kostråd at magre meieriprodukter bør være en del av det daglige kostholdet og mener med dette tre porsjoner. For å bidra til å dekke anbefalt inntak for jod anbefaler helsemyndighetene at minst to av disse bør være melk, syrnet melk eller yoghurt.

Yoghurt bidrar med lite sukker i barns kosthold

Trodde du yoghurt inneholdt mye tilsatt sukker og derfor ikke bør gis til små barn?  I motsetning til hva mange tror inneholder de fleste barneyoghurter mindre sukker enn vanlig fruktyoghurt. Man har jobbet bevisst i flere år med å redusere sukkeret litt etter litt, og nå inneholder de fleste barneyoghurtene på det norske markedet kun rundt 2-4 % tilsatt sukker. Det finnes også varianter uten tilsatt sukker, slik som yoghurt naturell. Hadde du fått muligheten til å smake en yoghurt laget etter oppskriften fra 1985 og sammenlignet med en yoghurt laget med dagens oppskrift ville du merket stor forskjell!

Les mer: Yoghurt er ingen sukkerbombe for barn

Forskjell på anbefalinger om naturlig og tilsatt sukker

Undersøkelser viser dessuten at det er for mye tilsatt sukker som er problemet i barns kosthold, og det er dette sukkeret helsemyndighetene ønsker at vi reduserer inntaket av, ikke naturlig sukker som finnes i for eksempel frukt og meieriprodukter. Ungkost viste at blant 4-åringer var det sukkerholdig brus, saft, godteri og kaker som sto for den største andelen av tilsatt sukker i barns kosthold, med hele 70 prosent. Yoghurt bidrar til sammenligning med 11 prosent.

I næringsstoffanbefalingene fra Helsedirektoratet anbefales det derfor at maks 10 prosent av energien vi inntar kommer fra tilsatt sukker. Sukker som er naturlig tilstede i en matvare, som melkesukker i melk og fruktsukker i frukt er regnes ikke som en del av problemet, mens sukker som tilsettes en matvare ikke bidrar med annet enn ekstra energi.

I de nasjonale retningslinjene for mat og måltid i barnehagen utgitt av Helsedirektoratet, anbefales det at man velger yoghurt naturell eller yoghurt med maks 4 prosent tilsatt sukker til barn. Yoghurten kan gjerne serveres sammen med for eksempel frukt og korn eller grønnsaker.

Barn bør ikke spise yoghurt med kunstig søtning

Noen yoghurter er tilsatt kunstige søtningsstoffer for å gjøre dem søtere uten å tilsette sukker. Dette kan være et fint alternativ for mange, men for barn under 3 år anbefales det ikke å bruke kunstige søtningsstoffer ut ifra et føre-var-prinsipp.

Yoghurt naturell uten tilsatt sukker er et sunt og godt valg, også til barn. Ønsker du å søte yoghurt naturell kan du bruke for eksempel syltetøy eller honning. 

Se våre beste tips til toppinger som smaker nydelig til en skål yoghurt naturell.

Hvor mye yoghurt er passe til barn?

Melk og meieriprodukter er ikke en kilde til jern, og derfor bør ikke små barn under ett år få kumelk, men heller bruke den lille plassen i magesekken på mer jernrike matvarer. Når det gjelder yoghurt kan småbarn få smaksprøver fra 10 måneders alder. Etter ett år kan barna få inntil 5-6 dl melk, inkludert yoghurt, hver dag. Følger du denne anbefalingen og samtidig følger de andre kostrådene, vil du legge til rette for et sunt kosthold som gir barna de næringsstoffene de trenger.

Les også: Brunost og yoghurt i matpakken gir barna jod

For barn kan det bli mange brødmåltider i løpet av en dag. Da kan en yoghurt være en kjærkommen avveksling. Aktive barn over ett år kan fint få en yoghurt om dagen, i tillegg til variert kost med grove kornprodukter, frukt, grønnsaker, egg, magert kjøtt og fisk.

Velg gjerne yoghurtvarianter med lite tilsatt sukker så gir du barnet viktig påfyll i en aktiv hverdag der kroppen stadig utvikles og er i vekst. Gir du yoghurten sammen med for eksempel frukt og korn passer det fint som et alternativ til et brødmåltid, eller som et mellommåltid. 

Selv om det fort kan bli upraktisk og en del gris når 1-3-åringer skal spise yoghurt er det mye læring i det å få spise selv.

Putt derfor gjerne en yoghurt i matpakken med god samvittighet.

Fakta

I næringsstoffanbefalingene fra Helsedirektoratet anbefales det at maks 10 prosent av energien vi inntar kommer fra tilsatt sukker. Naturlig sukker i melk og frukt regnes ikke som tilsatt sukker og man har ikke funnet uheldig effekter av slikt sukker.

Nasjonal faglig retningslinje for mat og måltid i barnehagen, utgitt av Helsedirektoratet, trekkes yoghurt frem som en næringsrik matvare som gjerne kan gis med litt korn for eksempel til frukt og grønnsaksmåltidet i barnehagen. Retningslinjen anbefaler barnehager å velge naturell yoghurt eller yoghurt med lite tilsatt sukker; inntil 4 prosent tilsatt sukker. Barneyoghurt inneholder som regel 2-4 prosent.