Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

Neste artikkel 2/

Hvordan begrense sukkerinntaket hos små barn?

Skrevet av Thea Myklebust-Hansen

De fleste vet at for mye sukker ikke er bra for hverken store eller små. Men hva er egentlig forskjellen på naturlig og tilsatt sukker? Og er det greit å gi barna kunstig søtning?

Vi spiser mindre sukker enn før, og de siste årene har sukkerforbruket vårt blitt redusert med 22 prosent. Likevel er det mange som fortsatt får i seg for mye. Over halvparten av alle barn og unge, og rundt 20 prosent av voksne, får i seg mer tilsatt sukker enn det som er anbefalt maksinntak per dag.

Sukker er et energigivende næringsstoff, og finnes i ulike varianter. Både glukose (druesukker) eller laktose (melkesukker) er eksempler på sukkertyper. Mange mat- og drikkevarer tilsettes ekstra sukker for å gi en søtere smak. Dette sukkeret kalles som en fellesbetegnelse "tilsatt sukker" og helsemyndighetene ønsker at vi reduserer inntaket av slikt tilsatt sukker. 

Er det forskjell på tilsatt og naturlig sukker?

Både ja og nei. Det samme sukkeret som finnes naturlig i en matvare, kan også finnes i isolert form. Slikt sukker kan man for eksempel tilsette i en matvare for å gjøre den søtere. Det er likevel forskjell på utbyttet man får fra en matvare som inneholder naturlig sukker, fremfor en matvare som inneholder mye tilsatt sukker.

Tilsatt sukker bidrar ikke med noe annet enn energi og søtsmak. Denne energien (kalorier) kommer dermed i tillegg til den som allerede finnes i matvaren, men bidrar ikke med nyttige vitaminer og mineraler som kroppen trenger. I matvarer med naturlig sukker finner man som regel også flere vitaminer og mineraler som man får med på "kjøpet" når man spiser matvaren. Dersom man spiser seg mett på mat med mye tilsatt sukker, kan det være at man ikke orker annen mat som inneholder vitaminer og mineraler kroppen trenger hver dag.

Les også: 5 gode grunner til å gi barna dine melk hver dag

Små barn har små magesekker, men har et relativt høyt behov for næringsstoffer. Derfor er det viktig at den maten de spiser er fullpakket med alle de forskjellige næringsstoffene de trenger. Derfor ønsker man ikke at barn skal bruke plassen i magesekken på såkalte "tomme kalorier", som er det vi får fra tilsatt sukker. Matvarer med mye tilsatt sukker er for eksempel sukkerholdig brus, saft, kjeks, kaker og godteri. Befolkningsundersøkelser viser at det er nettopp herfra norske barn får det meste av sukkeret i kostholdet sitt fra.

I melk og meieriprodukter finner man for eksempel naturlig forekommende melkesukker, men også en rekke andre næringsstoffer slik som kalsium, jod, vitamin B12, vitamin B2, fosfor og proteiner av god kvalitet. Melk og meieriprodukter gir både energi og vitaminer og mineraler som kroppen trenger hver dag.

Les mer: Yoghurt bidrar med lite tilsatt sukker blant 4-åringer

Er det greit å gi brunost og yoghurt til barn?

Det har altså noe å si om sukkeret i en matvare er tilsatt eller ikke. Yoghurt og brunost er to matvarer som har fått et ufortjent dårlig rykte på grunn av sitt høye innhold av naturlig sukker. Brunost inneholder naturlig sukker, men er ikke tilsatt ekstra sukker. Samtidig er brunost rik på blant annet jod, som er et viktig næringsstoff for små barn i vekst.

Les også: Brunost og yoghurt i matpakken gir barna jod

Blant yoghurtene finner man både typer med og uten tilsatt sukker. De siste ti årene har imidlertid meieriindustrien redusert tilsetningen av sukker i yoghurt kraftig. De aller fleste norske barneyoghurtene på markedet i dag er enten ikke tilsatt sukker, eller tilsatt maks 2-4 % sukker. Dette er helt greit å gi til barn, og både barn og voksne kan kose seg med yoghurt med god samvittighet hver dag.

Les mer: Trodde du yoghurt var en sukkerbombe for barn?

Kan barn få kunstig søtet mat og drikke?

Kunstige søtningsmidler anbefales ikke til barn under 3 år. Dette er fordi det ikke er forsket nok på kunstig søtning til barn, og fordi noen søtningsstoffer kan virke lakserende i store doser, og små barn kommer lettere opp i sin maksdose enn voksne.

Ut fra dette føre-var-prinsippet er det heller ikke lov til å tilsette søtstoffer i matvarer som markedsføres som barnemat.

Naturlige sukkererstattere slik som sukrin eller stevia er heller ikke forsket nok på, og det beste er å begrense bruken av dette til små barn.

Hvordan unngå at barn får i seg altfor mye sukker?

I stedet for å erstatte sukker med kunstig- eller annen søtning, er det bedre å begrense inntaket av matvarer som inneholder mye tilsatt sukker. Ikke fokuser for mye på det naturlige sukkeret, som finnes både i frukt og i meieriprodukter. Slike matvarer vil bidra med mange andre næringsstoffer barna trenger hver dag, ikke bare energi.

Mange er glade i å bake og lurer på hvor mye bakst og kaker som er greit å gi til barn. Det er i orden med litt tilsatt sukker bare det ikke blir for ofte eller altfor mye på en gang. For både barn og voksne anbefales det at man ikke spiser mer tilsatt sukker enn 10 prosent av det daglige energiinntaket.

Les også: Ja, du kan gi barna dine sjokolademelk

Dersom et barn spiser rundt 1000 kalorier per dag, vil dette tilsvare maks 25 gram tilsatt sukker i gjennomsnitt per dag. Dette tilsvarer rundt 10-12 sukkerbiter. Dette er den anbefalte maksgrensen, men jo mindre jo bedre. En kjøpt hvetebolle inneholder for eksempel i gjennomsnitt 4 sukkerbiter, mens kjøpemuffins kan komme opp i 12 sukkerbiter, og brus enda mer. I tillegg får ofte barnet i seg tilsatt sukker gjennom andre matvarer gjennom en dag.

Det går fint om barnet får i seg litt tilsatt sukker av og til, slik som for eksempel på lørdager og i bursdager, så lenge det har et sunt og variert kosthold ellers.

Les mer: Hva skal små barn spise?

Man kan også prøve seg frem med å redusere sukkermengden litt etter litt i kjente oppskrifter. Dersom det ikke endrer bakeegenskapene, kan baksten bli like god, og man vender seg gradvis til at baksten ikke er så søt. Det er også en god idé å bruke frukt (banan f.eks), fruktjuice uten tilsatt sukker, bær, enkelte grønnsaker (eks gulrot, søtpotet eller rødbete) som søtning.

Man trenger ikke kutte ut alt sukkeret, men kutt heller litt der man kan. Et siste tips er å prøve å unngå å spise unødvendig mye sukkerholdig mat og drikke, særlig i hverdagene.