Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

Neste artikkel 2/

Gravid? Sjekk om du får i deg nok jod

Skrevet av Thea Myklebust-Hansen

Jod er viktig for utviklingen av hjernen til barnet i magen. Nyere undersøkelser viser at gravide kvinner i Norge ofte får i seg for lite av det viktige mineralet. Får du i deg nok? 

Flere studier viser at norske gravide og ammende ikke får i seg nok jod i forhold til hva helsemyndighetene anbefaler. I en rapport fra Nasjonalt råd for ernæring vises det til at rundt halvparten av alle gravide i Norge ikke får i seg nok av dette viktige mineralet, noe som vurderes som svært bekymringsfullt. Heldigvis kan du med enkle grep sørge for at behovet ditt dekkes. Vi viser deg hvordan du enkelt kan sjekke om du får i deg nok, og hva du bør spise mer av for å få nok jod.

Hvorfor trenger vi jod?

Jod er et essensielt sporstoff som kroppen er helt avhengig av å få tilført gjennom mat og drikke. Jod er blant annet viktig når kroppen din forbrenner energi. Jod bidrar nemlig til produksjonen av hormoner i skjoldbruskkjertelen, som spiller en viktig rolle i forbrenningen.

Sjekk om du får nok jod med Jodkalkulatoren

Jodkalkulatoren er utviklet av Melk.no og hjelper deg med å finne ut om du får i deg nok jod i henhold til helsemyndighetenes anbefalinger, basert på noen enkle spørsmål om kostholdet ditt. Om svarene dine viser at du får i deg for lite jod vil du få opp forslag til hva du kan spise for å sikre at jodbehovet ditt blir dekket.

Du kan enkelt plotte inn om du er gravid eller ammende. Du kan også sjekke jodinntaket til småbarn i familien. 

Jod er viktig for fosterutviklingen

Jod bidrar til normal utvikling av hjernen og ryggmargen (sentralnervesystemet) hos fosteret. Jod bidrar også til normal utvikling hos små barn. Derfor er det ekstra viktig at både gravide, ammende og barn får i seg nok jod. 

Studier har vist at jodmangel både før og under svangerskapet i verste fall kan få negative konsekvenser for barnets utvikling, og føre til nedsatt kognitiv funksjon, forsinket språkutvikling og enkelte former for adferdsproblemer.

Det gjenstår fortsatt forskning på effekter av jodmangel, men forskningen vi har tilgjengelig i dag indikerer at selv mild og moderat jodmangel kan ha negative konsekvenser for utviklingen til barnet.

Hvordan får jeg i meg nok jod?

Gravide trenger ekstra mye jod. Helsemyndighetene anbefaler 175 mikrogram per dag. Hvis du ammer trenger du 200 mikrogram per dag. Andre trenger 150 mikrogram per dag.

Undersøkelser viser at mange gravide og ammende får i seg mye mindre jod enn det som er anbefalt for dem.

Jod finnes i flere ulike matvarer, men det er ikke alle som gir like mye jod, eller som vi spiser ofte nok til at det kan regnes som en god kilde. Hvit fisk, melk og meieriprodukter er de største jodkildene i det norske kostholdet.

Les også: Middager som gir deg jod

Tre porsjoner meieriprodukter om dagen vil kunne bidra til å dekke jodbehovet ditt. Helsemyndighetene anbefaler et daglig inntak av magre meieriprodukter, og anbefaler at 2 av disse bør være melk, syrnet melk eller yoghurt, fordi dette er gode kilder til jod. 3 om dagen kan for eksempel være en yoghurt, et glass melk og en brødskive med brunost.

Brunost og prim er påleggstyper som er spesielt gode kilder til jod, i tillegg til syrnede melkeprodukter.

Les også: Pålegget som gir deg jod

Rådet om 3 meieriprodukter per dag må ses i sammenheng med de andre kostrådene for at du skal få nok jod. Det anbefales at man spiser 2-3 fiskemiddager i uka, og velg gjerne også fiskepålegg slik som makrell i tomat. Dersom du spiser lite fisk eller drikker lite melk kan tilskudd være nødvendig. Les mer om dette på Helsenorge.no