Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

Neste artikkel 2/

Så mye melk trenger du som er gravid eller ammer

Skrevet av Thea Myklebust-Hansen

Mange gravide og ammende er mer motiverte til å spise sunt, fordi det de spiser også påvirker helsen til barnet. Under graviditet og amming øker kroppens behov for stort sett alle vitaminer og mineraler. Et sunt og variert kosthold vil lettere kunne dekke det økte behovet.

Hvor mye kalsium anbefales?

For kvinner over 20 år anbefales 800 mg kalsium daglig, mens for gravide og ammende øker denne anbefalingen til 900 mg daglig. Dette er fordi næringsstoffene som skal bygge skjelettet til barnet må tilføres gjennom moren, både via navlestrengen under graviditeten og via morsmelken før barnet går over til annen mat. 

Les mer: Hvor mye kalsium trenger jeg?

I følge kostundersøkelsen Norkost får annenhver kvinne i seg mindre kalsium enn anbefalt.I denne undersøkelsen finnes det ikke egne tall for gravide og ammende, men i Mor- og barn-studien til Folkehelseinstituttet oppga 36 % av de gravide at de økte forbruket sitt av melk og meieriprodukter etter at de ble gravide. Dermed er det grunn til å tro at andelen som får i seg anbefalt inntak av kalsium er høyere blant gravide enn blant ikke-gravide. 

Meieriprodukter er viktigste kalsiumkilde

Tall fra de første 40 000 graviditetene i Mor- og barnundersøkelsen viste at melk og meieriprodukter ga de gravide mange viktige næringsstoffer. De bidro med nesten 60 % av kalsium og jod, var den største kilden til vitamin B2 og en viktig kilde til vitamin B12.

Les mer: 7 matvarer du bør spise når du er gravid

Mor- og barnundersøkelsen viste også at de som ikke drakk melk verken nådde opp i anbefalt mengde kalsium, vitamin B2 eller jod. De gravide som drakk mindre enn 1 glass melk om dagen kom heller ikke opp i anbefalt kalsiuminntak, mens kvinnene som drakk minst 1-2 glass melk om dagen klarte å komme opp i anbefalt mengde kalsium i gjennomsnitt.

Hvor mye meieriprodukter?

3-4 porsjoner med melk eller meieriprodukter vil bidra til å sikre kalsiumbehovet hos både barnet og deg som mor, og i tillegg gi verdifulle tilskudd av både jod, proteiner og B-vitaminer. En porsjon kan være et glass melk, en yoghurt eller en brødskive med gulost.

Les mer: Derfor bør du drikke melk når du er gravid

Proteiner bygger muskler og skjelett

Melk og andre meieriprodukter, som yoghurt og gulost, inneholder proteiner. Disse proteinene er av god kvalitet, som betyr at kroppen kan bruke en veldig høy andel av dem til å bygge og vedlikeholde muskler. I tillegg er proteiner også viktig for å opprettholde et sterkt skjelett.

Jod er viktig for hjernens utvikling

I tillegg til kalsium og proteiner inneholder melk blant annet jod. Jod er viktig for barns normale vekst. Derfor er det viktig at gravide og ammende får i seg en nok jod hver dag. Det er også viktig at mor får i seg nok jod, da dette mineralet også bidrar til normal forbrenning. Nye undersøkelser viser imidlertid at mange norske kvinner ikke får i seg nok jod. Det er spesielt bekymringsfullt at rundt halvparten av gravide ikke får i seg nok.

Les mer: Urovekkende lavt jodinntak blant gravide

Melk og meieriprodukter sammen med hvit fisk er de største jodkildene i det norske kostholdet. Det kan derfor være lurt å sørge for at kostholdet ditt inneholder nok av disse matvarene.

Sjekk om kostholdet ditt gir nok jod med jodkalkulatoren!

Det totale daglige inntaket av jod for voksne bør ikke overskride 600 µg/dag. Siden flere tang- og taretilskudd inneholder svært høye mengder jod anbefaler Nasjonalt råd for ernæring å bruke slike tilskudd med forsiktighet. 

Vitamin D + kalsium = sant

Vitamin D er helt nødvendig for at kalsiumet i kosten vår skal utnyttes i kroppen vår. Derfor blir vitamin D viktig for å bygge og bevare et sterkt skjelett både hos barnet og moren. I tillegg er vitamin D viktig for musklene og immunforsvaret vårt. Anbefalt inntak av vitamin D er 10 mikrogram per dag.

Finn ut hvor mye vitamin D du får i deg via vår vitamin D kalkulator!

Ta tran eller annet tilskudd av vitamin D

Vitamin D finnes naturlig bare i noen få matvarer; egg og fete fiskeslag som laks, ørret, sild og makrell. I tillegg er tran en god kilde til vitamin D.

Noen matvarer tilsettes vitamin D, som smør, margarin og enkelte melketyper. Melk som er beriket med vitamin D inneholder også kalsium og dette er bra siden vitamin D er nødvendig for å ta opp kalsium i skjelettet. Merk at mange behøver tilskudd av vitamin D (slik som tran) i vinterhalvåret, uansett kosthold. Det er fordi sollys også er en kilde til vitamin D, men vi er dessverre ikke altfor bortskjemte med dette her i Norge.

ERNÆRINGSRÅDGIVERENS TIPS

8 desiliter melk, syrnet melk og yoghurt om dagen kan bidra til å sikre jodinntaket til gravide, sammen med hvit fisk noen ganger i uken og et ellers sunt og variert kosthold.

Her får du et eksempel på hvordan du kan få nok:

  • Et glass melk til frokost
  • En yoghurt til mellommåltid
  • En kopp kakao eller en kaffe latte i løpet av dagen
  • Brunost på et par knekkebrød/brødskiver i løpet av dagen
  • Et glass melk til kveldsmat
  • Spis gjerne lunsj- og middagsretter som inneholder mye melk, for eksempel grove pannekaker og grøt

Fakta

Når du har flere enn deg selv å tenke på

Å spise sunt i svangerskapet og mens du ammer kan hjelpe barnet til å vokse og ha en god utvikling. I tillegg vil det kunne påvirke din egen helse.

Daglig kalsiumbehov for gravide og ammende:

  • Gravide: 900 milligram
  • Ammende: 900 milligram

Anbefalt daglig inntak av jod for gravide og ammende:

  • Gravide: 175 mikrogram
  • Ammende: 200 mikrogram