Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

Neste artikkel 2/

Hva kan jeg som er gravid spise i jula?

Skrevet av Thea Myklebust-Hansen

Julen er her, og det er også festsesongen. Både julebord og juleselskap kan by på utfordringer for deg som er gravid, kanskje spesielt for dere som ikke har gjort graviditeten offentlig enda. Men fortvil ikke, det er fortsatt masse du kan kose deg med i jula!

Med et sunt kosthold i bunnen går det helt fint å kose seg litt ekstra i julen. Tenk på å få i deg nok frukt og grønnsaker hver dag, velg grove kornprodukter, og prøv å få i deg tre magre meieriprodukter hver dag. Det kan for eksempel være et glass melk, et par skiver ost og en yoghurt. Dette bidrar til å gi deg og babyen nok jod og kalsium. I hverdagen bør du velge de magre kjøttvariantene og prøve å spise fisk til middag 2-3 ganger i uken.

Les mer: Gravid? Sjekk om du får nok jod

Men hva slags festmat kan du egentlig spise som gravid? Vi gir deg en oversikt:

Lurt å ta noen forholdsregler

Noen ting er det greit å være oppmerksom på når du skal spise mat som gravid, uansett tid på året.

  • Kjøtt bør være helt gjennomstekt
  • Sørg for god hygiene når det lages mat
  • Spis så fersk mat som mulig, dette gjelder for eksempel pålegg slik som kjøttpålegg, som bør spises godt innenfor holdbarhetsdato
  • Dersom du tilbereder varm mat og denne ikke skal serveres med en gang er det lurt å sette denne kjølig for så å varme den opp før servering. Varm mat skal helst serveres rykende varm
  • Spis ost som er pasteurisert og hold deg unna muggoster, med mindre disse er varmebehandlet til det bobler
  • Styr unna alkohol
  • Begrens inntaket av koffein

Se opp for pepperkaker med blåmuggost

Tommelfingerregelen når det gjelder oster til deg som er gravid er at du ikke bør spise de som er laget av upasteurisert melk eller muggoster (selv de som er laget av pasteurisert melk). Dette er fordi slike produkter kan inneholde bakterien Listeria.

Gravide kan spise pasteuriserte harde oster som brunost og gulost. Disse ostene er smarte å inkludere i kostholdet da de inneholder henholdsvis mye jod og mye kalsium. I tillegg kan du spise harde oster som Parmesan og Grana Padano, selv om de ikke er pasteuriserte.

Les mer om smart gravidmat her!

Du bør derimot være forsiktig med å spise myke og halvmyke oster laget på blå- og hvitmugg. Dette gjelder også de ostene som er laget av pasteurisert melk. Eksempler er camembert, brie, og blåmuggost. Disse ostene kan imidlertid spises dersom de er varmebehandlet godt (til det bobler, slik som for eksempel på pizza).

Fetaost og lignende salatoster på glass kan spises så lenge de er laget på pasteurisert melk, og emballasjen er nyåpnet. Norske pasteuriserte kittoster som for eksempel Ridder kan spises. Mozzarella kan spises så lenge den er laget av pasteurisert melk.

Les mer om hvilke oster du kan spise i graviditeten her

Du kan spise lutefisk, men styr unna rakfisk

Står kjøtt, fugl eller fisk på menyen gjelder det å forsikre deg om at den er varmebehandlet godt nok. Det vil si at kjøttet må ha oppnådd en kjernetemperatur under tillaging på over 72 grader i mer enn 15 sekunder. På denne måten unngår du den skadelige bakterien Toxoplasma. Kjøtt som er varmebehandlet godt skal ikke være rosa i midten.

Blant de kjære juletradisjonsrettene som er varmebehandlet godt finner vi:

  • Lutefisk
  • Ribbe
  • Medisterkaker som er gjennomstekte
  • Medisterpølser (kokt eller stekt)
  • Pinnekjøtt
  • Kalkun og and (gjennomstekt)

Utvis forsiktighet med disse:

  • Røkelaks og gravet laks bør spises godt innenfor holdbarhetsdato og helst så fersk som mulig

Styr unna disse:

  • Rakfisk
  • Kjøtt som ikke er gjennomstekt (rosa i midten)

Noen spiser både and og hjort i forbindelse med julen. Dette er kjøtt som gjerne serveres rosa i midten, men for gravide skal også slikt kjøtt være helt gjennomstekt. Hvis kjøttet ikke lenger er rosa i midten og saften fra kjøttet er helt klar når du skjærer i det (ikke spor av blod), kan du fint spise det som gravid.

Det er også noen andre forhåndsregler du bør ta for kjøtt som kommer fra radioaktive områder, og for større fisketyper som kan inneholde miljøgifter. Les mer om det på Matportalens sider her.

Grøt, riskrem og desserter

Grøt og riskrem laget på melk og som serveres med en gang går helt fint å spise for gravide. Dersom du ikke skal spise grøten med en gang bør den avkjøles raskt (for eksempel ved å sette kjelen i kaldt vann) før den oppbevares i kjøleskapet til den skal spises neste dag. Dette er fordi kokt ris ikke skal spises om den er oppbevart i romtemperatur over lang tid.

Norsk melk og fløte er pasteurisert og kan derfor benyttes av gravide. Puddinger og fromasjer bør ikke stå for lenge ute i romtemperatur og oppbevares kjølig.

Merk at dersom du lager bringebærsaus av frosne bringebær bør disse varmes opp (kokes) i kjele før du moser dem, dersom de er av utenlandsk opprinnelse.  

Les mer: Julens beste desserter

Kjøttpålegg

Det er gjerne store frokoster i julen, med mye godt pålegg. Kjøttpålegg og lefseruller med skinke eller fisk finnes ofte på julens koldtbord. Da er det lurt å være oppmerksom på at slikt pålegg bør være kokt eller gjennomstekt, og det bør spises godt innenfor holdbarhetsdato.

Kokt kjøttpålegg kjøpt i butikk slik som kokt skinke og sylte skal være tilstrekkelig varmebehandlet. Pålegg kjøpt i ferskvaredisk kan ha noe kortere holdbarhet. Forhør deg gjerne når du kjøper slikt pålegg om det er trygt for gravide eller om det er gjennomkokt eller stekt. Sylte må være helt gjennomkokt. Roastbeef, gravet kjøtt, salami, og spekeskinke er ikke tilstrekkelig varmebehandlet og bør ikke spises av gravide med mindre du eller dem som serverer det gjennomsteker dette selv (slik som for eksempel spekeskinke stekt på pizza).

Dadler med bacon rundt er varmebehandlet og kan spises av gravide.

Frukt og nøtter

Kjør på! Godt vasket frukt, og nøtter som serveres på en hygienisk måte er god og sunn julegodt for gravide.

Godteri og annen julekos

Godteri og sjokolade kan du fint spise, så lenge det er serveres på en hygienisk måte. Gravide bør imidlertid være oppmerksomme på å ikke spise for mye lakris.

Kakao og gløgg kan du også kose deg med i jula. Vær oppmerksom på at noen serverer gløgg med rødvin oppi. Det kan derfor være lurt å dobbeltsjekke at du får den alkoholfrie varianten.  

Her finner du våre beste oppskrifter på kakao og varme drikker

Kos deg i jula!

Det er lett å bli engstelig for at du ikke kan kose deg med noe i jula når du er gravid. Men det kan du altså, så lenge du tar noen forholdsregler og følger litt ekstra godt med. Senk skuldrene og kos deg med julematen.

Mye av julematen er tung mat, og kanskje mer kaloririk enn du pleier å spise. Det kan være greit å spise litt mindre, men hyppigere måltider, og se an hvordan fordøyelsen og sulten oppfører seg.

Les mer om vanlige spørsmål om gravidmat her

God jul!

ERNÆRINGSRÅDGIVERENS TIPS

Viktig med nok jod når du er gravid

Når du er gravid har du et ekstra høyt behov for mineralet jod. Jod bidrar til normal utvikling av sentralnervesystemet hos fosteret.

Ved å spise 3 magre meieriprodukter hver dag og hvit fisk 2-3 ganger i uken og som pålegg, bidrar du til å få i deg nok jod. 2 av 3 meieriprodukter bør være melk, syrnet melk eller yoghurt, da disse inneholder ekstra mye jod.

Sjekk jodinntaket ditt her