Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

1/93
Neste artikkel 2/

5 tips til vanlig matpakke barnet ditt spiser opp

Skrevet av Ellen Kathrine Ulleberg

Har du dårlig samvittighet for at matpakken til barnet ditt blir lite spennende? Det trenger du ikke ha. Selvfølgelig skal maten se fristende ut, men du må ikke kutte brødskivene i stjerneform eller lage fruktspyd for at barnet skal spise opp maten.

Selv om mange opplever at barna i perioder har med deler av matpakken hjem, skyldes ikke det nødvendigvis at de synes maten er kjedelig. Det er sjelden kreative kunstverk som skal til for at barna spiser mer av matpakken.

1.     Lag noe som kan spises raskt

Når barn begynner på skolen lærer de raskt at de må spise maten sin fort, ellers rekker de faktisk ikke spise opp. Samtidig er de i en alder der de lett mister fokus, og med kun 20-30 minutter til å spise opp maten er det ikke rart at mange kommer hjem med halvspiste matpakker. I en fersk landsrepresentativ undersøkelse gjort av Norstat på vegne av Opplysningskontorene i landbruket opplever 59 prosent av foreldrene at barnet har for liten tid til å spise maten på skolen. Sørg derfor for at maten barna får med seg på skolen er noe næringsrikt de raskt får i seg.

Barn i skolealder trenger et solid måltid midt på dagen for å holde humøret oppe og for å klare å konsentrere seg om skolearbeidet i noen timer til. Men du trenger ikke lage noe festmåltid, vanlig matpakke med brødskiver, litt frukt og et glass melk er helt perfekt.

Her finner du flere tips til matpakken fra Opplysningskontoret for frukt og grønt.

2. Ikke glem sunn drikke!

Selv om det er viktig å tenke på at innholdet i matpakken bør være sunt, bør du heller ikke glemme det barnet drikker til maten. Helsedirektoratet anbefaler at barn velger skummet melk eller lettmelk, og det er det gode grunner til. Dette fordi melk, sammen med en sunn matpakke, kan gi barn og unge et verdifullt tilskudd av energi i tillegg til en rekke næringsstoffer i løpet av skoledagen. Mer komplisert enn dette trenger det ikke å være.

Les mer: Hva drikker barnet ditt til matpakken?

3.     Velg grovt brød

Barn får ofte brødmat i matpakken, og da helst grovt, ifølge foreldrene som svarte på undersøkelsen for opplysningskontorene. Dette er et godt utgangspunkt! Siden mange barn er glade i brød er det mye å hente på å velge de groveste variantene. Hvis du ikke kjenner til brødskalaen er det et godt sted å starte. Varierte typer grovt brød med ulikt pålegg som ost, skinke og leverpostei i tillegg til frukt og grønt er topp.

Her kan du finne andre matpakketips fra Opplysningskontoret for brød og korn.

4.     Varier med en yoghurt i matpakken

Visste du at yoghurt inneholder de samme næringsstoffene som melk, og gir barna jod, kalsium, proteiner og B-vitaminer? For litt variasjon i matpakken er det derfor både sunt og spennende å sende med en yoghurt innimellom. Du trenger heller ikke frykte sukkerinnholdet i yoghurten, for i dag inneholder de fleste barneyoghurter lite eller de er helt uten tilsatt sukker. Det er derimot greit å holde yoghurten kald frem til lunsj, og et tips er å fryse ned yoghurtposer som du legger frossen i matboksen. Da rekker den akkurat å tine til lunsj. Det er altså ingen grunn til ikke å gi barna yoghurt i matpakken.

Les mer: Med yoghurt og brunost i matpakken får barna jod

5.     Involvér matleie barn

Det er helt vanlig at skolebarn kan bli matleie og plutselig ikke orker brødmaten med det vanlige pålegget til lunsj. Av og til kan det derfor være lurt å variere litt med for eksempel grøt, eller middagsretter.

Et annet lurt tips er å la barna være med på å lage sin egen matpakke. Har de selv valgt maten blir det kanskje mer spennende å spise den.

Men viktigst av alt er det å senke skuldrene – lag en sunn og god matpakken som kan spises i en fei så blir nok barna fornøyde.

Her kan du lese Matprats 20 tips til matpakken!

Fakta

Meieriprodukter i matboksen er topp!

De norske kostrådene anbefaler et daglig inntak av magre meieriprodukter. Med et daglig inntak menes 3 porsjoner, der gjerne to av tre er melk eller yoghurt siden dette bidrar til å dekke behovet for jod. 

Ost i matpakken er både godt og næringsrikt. Mens gulost er en god kilde til kalsium er brunost et godt valg for å øke inntaket av jod.

Velg yoghurt med lite tilsatt sukker i matpakken. Legg ved litt havregryn eller kornblanding så kan barnet blande det i yoghurten på skolen.

Melk til matpakken er et lurt valg. Det bidrar til å dekke barnets behov for næringsstoffer det trenger hver dag som proteiner, kalsium, jod, vitamin B2 og B12 i tillegg til kalium og fosfor.