Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

Neste artikkel 2/

Ungdom trenger ikke proteinpulver

Skrevet av Ellen Kathrine Ulleberg

Bruken av proteinpulver blant tenåringsgutter som vil bygge muskler øker. Det er bortkastede penger og kan i verste fall faktisk føre til mangel på viktige næringsstoffer. 

Proteintilskudd kan gi mangel på næringsstoffer

I en undersøkelse utført av Forbrukerrådet kom det frem at hver fjerde gutt mellom 16-18 år brukte proteintilskudd. To av tre som tok tilskudd sa at de brukte det for å bygge muskler.

At unge gutter ønsker å bygge muskler er ikke noe nytt. At de trenger ekstra tilskudd av proteiner for å få mer muskler kan derimot bli en dyr misforståelse for tenåringene. Dersom barna dine bytter ut vanlig sunn og variert mat med tilskudd, kan det i verste fall føre til at de får for lite av enkelte næringsstoffer.

Les mer: Ja, du kan gi barna dine sjokolademelk 

I et tradisjonelt norsk kosthold står kjøtt, meieriprodukter og korn for mesteparten av vårt daglige proteininntak. Andre varer med høyt proteininnhold er egg, fisk, bønner, linser og nøtter. Disse matvarene gir i motsetning til proteinpulver ikke bare proteiner, men også andre næringsstoffer. Ikke bare er det billig og enkelt med vanlig mat, men du sikrer samtidig at barna dine får i seg viktige vitaminer og mineraler som de trenger for å vokse og bli sterke.

Les mer: Lag en sunn matpakke til barna

Selv toppidrettsutøvere klarer seg uten proteintilskudd

De aller fleste får i seg nok proteiner, også til muskelvekst, ved å spise og drikke helt vanlig mat. Vi må likevel være bevisste på hva vi spiser, og når vi spiser. En gjennomsnittlig tenåring som trener maks en time hver dag trenger et sunt og variert kosthold. Måltidsrytmen bør også være jevn, med 3-4 hovedmåltider hver dag. Forskning viser dessuten at det er lurt å spise litt protein til alle måltider.

De fleste idrettsutøvere trenger ikke proteinpulver. Ved mye fysisk aktivitet har man behov for mer energi og mat, og dermed vil man også gjerne få i seg nok proteiner dersom man velger gode proteinkilder i kostholdet. Når selv de fleste toppidrettsutøvere klarer seg uten proteintilskudd, er det helt unødvendig for vanlig ungdom. De trenger mat, ikke pulver. 

Les mer: Brunost og yoghurt i matpakken gir nok jod

Vanlig mat inneholder proteiner av god kvalitet

Det er lurt å gi barn og unge proteiner av god kvalitet, som melkeproteiner. Disse inneholder alle de essensielle aminosyrene, det vil si aminosyrer som kroppen ikke kan produsere selv. Rundt 20 gram protein av god kvalitet til hvert måltid er nok. Dette tilsvarer for eksempel:

  • En brødskive med egg og røkelaks og et stort glass melk
  • 2,5 dl yoghurt og en brødskive med kjøttpålegg 
  • To brødskiver med ost og skinke.

Les mer: Hvor mye proteiner trenger vi? 

Har du en tenåringsgutt i hus som kjøper proteinpulver for å bygge muskler? Da bør altså forklare han at det er bortkastede penger.

Fakta

En undersøkelse utført av Forbrukerrådet blant 1000 ungdommer, viste at:

  • 17 prosent av de mellom 16 og 18 år brukte proteinpulver eller proteinshaker.
  • Gutter brukte proteintilskudd hyppigere enn jenter
  • 15 prosent av guttene mellom 16-18 år som oppga at de inntok proteintilskudd, gjorde dette daglig. 
  • To av tre som tar tilskudd sier at de bruker det for å bygge muskler.

Vi trenger proteiner til vekst og vedlikehold av alle kroppens celler, inkludert muskelcellene.

De aller fleste får i seg nok proteiner via det de normalt spiser.

Proteinrike matvarer inkluderer meieriprodukter, fisk, kjøtt, korn, egg, bønner, linser og nøtter.

Vanlige matvarer inneholder, i motsetning til proteinpulver, også andre næringsstoffer som kroppen trenger.