Neste artikkel 2/

5 vanlige kostholdsmyter på internett

Skrevet av Thea Myklebust-Hansen

På internett florerer myter om helse og kosthold. Både influencere og bloggere deler gjerne ut tips og råd om mat, uten at de nødvendigvis er dokumenterte. Dette må barna våre forholde seg til nesten daglig. Her er verktøyene du som forelder trenger for å knuse kostholdsmytene.

Myte 1: Når du trener trenger du proteinpulver

Det er lett å få inntrykk av at dersom du trener og vil bygge muskler bør du ta proteintilskudd. Særlig proteinpulver og proteinbarer har blitt veldig populært de siste årene. Det stemmer at proteiner trengs for å bygge muskler, men kostholdsundersøkelser viser at de fleste nordmenn ikke har problemer med å få i seg nok proteiner siden behovet dekkes gjennom et helt vanlig kosthold. Studier har også bekreftet at proteiner fra gode proteinkilder slik som lettmelk er vel så bra for muskelsyntesen som proteinpulver.

Les mer: Du trenger ikke proteinpulver

Likevel viser undersøkelser at mange tenåringsgutter bruker proteinpulver. Tenåringer i vekst bør heller spise vanlig sunn mat fremfor å ta proteintilskudd, da dette inneholder mange flere næringsstoffer enn bare proteiner. Melk er for eksempel en svært god kilde til proteiner av høy kvalitet, men inneholder også blant annet mineralene jod og kalsium i tillegg til vitamin B2 og B12.

Les mer: Barn trenger mat, ikke pulver

Myte 2: Få flat mage på 1-2-3

Det vil til enhver tid finnes artikler på internett som hevder at et kosttilskudd, en treningsøvelse eller en diett vil gi deg flatere mage. Dette er i beste fall en indirekte effekt, da det ikke er mulig å forbrenne fett på kun ett bestemt sted på kroppen av gangen. Mager kommer i alle fasonger, selv om du er normalvektig. Det finnes ingen bestemte styrkeøvelser for mage, eller en bestemt diett du kan følge for at kroppen skal forbrenne fettet fra akkurat magen. Du kan likevel gå ned i vekt og dermed indirekte bli noe slankere, men dette kommer av at du får i deg færre kalorier enn du forbruker.

Dersom du trener og har et sunt kosthold kan du opprettholde en normal vekt. I tillegg er det mange andre fordeler av å trene og spise sunt.

Myte 3: Detox renser kroppen for slaggstoffer

Det finnes en rekke dietter og produkter som hevder at de skal ha en såkalt «detox»-effekt. Eksempler er juice-dietter, «detox»-teer og diverse kosttilskudd.

På norsk kan «detox» oversettes til avgiftning eller renselse. Det hevdes at en slik effekt får kroppen til å kvitte seg med gift- og slaggstoffer som den ikke ville klart å kvitte seg med på egen hånd. Teorien er at gift- og slaggstoffene hoper seg opp i kroppene våre selv om vi lever helt vanlig.

Det finnes ingen dokumentasjon for at giftstoffer hoper seg opp i kroppen og heller ikke for at en detox-kur har en reell effekt.

I kroppen har vi organer som er spesialdesignet for å skille ut avfallsstoffer. Både leveren og nyrene kan hos friske personer håndtere stoffer som bør skilles ut fra kroppen. Dersom vi skulle vært avhengige av teer eller dyre tilskudd for å kvitte oss med ugunstige stoffer, ville langt flere vært syke enn det vi ser i dag. Heldigvis er det ikke slik.

Et sunt kosthold som inneholder de næringsstoffene kroppen trenger, er viktig for at kroppen skal opprettholde sine normale funksjoner. Et vanlig, sunt kosthold er det vi trenger, ikke detox.

Myte 4: Du blir tjukk av melk

Melk inneholder, i likhet med all vanlig mat, kalorier. Kalorier er energi, og vi trenger energi for at kroppen skal opprettholde sine funksjoner, og for at vi skal kunne være i aktivitet. Vi trenger kalorier for å leve.

Når noen legger på seg, er det fordi de får i seg for mye energi i forhold til det de forbruker. Det spiller ingen rolle hva slags mat denne energien kommer fra. Dersom vi har et overskudd av kalorier, vil vi alle etter hvert legge på oss.

Næringstett mat, mat som inneholder kalorier sammen med andre næringsstoffer, er imidlertid mer gunstig for oss enn matvarer som kun inneholder såkalte «tomme kalorier», som bare er ren energi. Melk og meieriprodukter er en veldig god kilde til proteiner, jod, kalsium, vitamin B2 og B12. Derfor får du mer på kjøpet enn bare kalorier. Det samme gjelder for kornvarer, grønnsaker, egg, kjøtt og fisk. Godteri, brus og energidrikker gir imidlertid ikke noe særlig annet enn kun energi. Vanlig mat er derfor det beste valget for både voksne og barn.

Les mer: Derfor kan du stole på kostrådene

Myte 5: «Alle» har en allergi

«Fri for»-trenden har virkelig skutt i været de siste årene. Noen ønsker å leve for eksempel gluten- eller laktosefritt, selv om de ikke nødvendigvis har fått påvist noen diagnose.

Det er ulike årsaker til dette, men mange tror nok at produkter uten gluten eller laktose er sunnere enn produkter med. Dette stemmer ikke.

Dersom du ukritisk kutter ut store matvaregrupper slik som korn og melk uten at det egentlig er nødvendig, kan det være at du gjør deg selv en bjørnetjeneste. Skal du erstatte melk og korn er det viktig at du finner gode alternativer så du ikke går glipp av viktige næringsstoffer vi vanligvis får fra disse matvarene. Ofte er alternativene mindre næringsrike så om du ikke har et reelt behov for å kutte disse matvarene kan det være lurt å tenke deg om en gang til.

Det er viktig at man utredes hos helsepersonell dersom man mistenker en allergi eller intoleranse. Dersom man faktisk får påvist en allergi eller intoleranse kan man få oppfølging av helsepersonell slik at man får dekket alle næringsstoffene.

Les mer: Ikke kutt matvarer uten grunn