Neste artikkel 2/

Jod er viktig for deg som er gravid eller ammende

Skrevet av Kaja Helland-Kigen

Gravide og ammende har et økt behov for jod, fordi det bidrar til utviklingen av hjernen og sentralnervesystemet hos barnet.

De fleste gravide er klar over at de bør ta tilskudd av folat, men mange er ikke klar over at det også er viktig å få i seg nok jod. Jod er nødvendig for fosterets utvikling, og ny forskning viser at halvparten av gravide i Norge får for lite.

Jod er et næringsstoff som alle bør få i seg daglig, og er du gravid eller ammer er det ekstra viktig. Gravide og ammende har et økt behov for jod, fordi det bidrar til utviklingen av hjernen og sentralnervesystemet hos barnet. I tillegg er det viktig for hormonene som regulerer stoffskiftet både for den gravide og barnet i magen.

Vil du vite hvor mye jod du får i deg? Prøv vår jodkalkulator!

Selv mild jodmangel kan være uheldig for barnet i magen

Alvorlig jodmangel hos gravide kan føre til hjerneskade hos barn. Dette sees svært sjelden i Norge, men tall fra Den norske mor- og barnstudien (MoBa) viser at halvparten av norske gravide har mildere former for jodmangel. Ny forskning indikerer at selv mild og moderat jodmangel hos gravide kan knyttes til lavere kognitiv funksjon, forsinket utvikling (blant annet språkutvikling) og enkelte former for atferdsproblemer hos barn.

Alvorlig jodmangel kan også føre til struma, som betyr at skjoldbruskkjertelen blir forstørret. Skjoldbruskkjertelen er viktig blant annet fordi den produserer hormoner som påvirker stoffskiftet ditt og forbrenningen, og nok jod er nødvendig for å produsere riktig mengde hormoner.

Les mer om undersøkelsen som avdekker at det er urovekkende lavt jodinntak blant gravide.

Melk, meieriprodukter og fisk inneholder mest jod

Vi har få gode kilder til jod i det norske kostholdet. Mesteparten får vi fra melk og meieriprodukter, men også i meieriproduktene varierer jodinnholdet en del. Brunost og prim inneholder klart mest jod, men melk, syrnet melk og yoghurt inneholder også ganske mye jod. Hvit fisk og produkter laget av hvit fisk er også blant de beste jodkildene vi har. I tillegg inneholder egg en del jod, men ellers har vi få gode jodkilder i et naturlig kosthold.

Flere tang- og spesielt taresorter inneholder svært høye mengder jod. Nasjonalt råd for ernæring anbefaler å bruke tørkede tang- og taretilskudd med forsiktighet der innholdet av jod ikke er oppgitt, eller der innholdet er svært høyt. Det totale daglige inntaket av jod for voksne bør ikke overskride 600 µg/dag.

Les mer om hvordan du kan få nok jod.

Bør jeg ta tilskudd av jod?

Det er ikke mulig å ta en blodprøve for å undersøke om vi får nok jod. Om du får nok jod henger tett sammen med hvor mye melk, meieriprodukter og fisk du spiser og drikker, så den enkleste måten å finne ut om du får nok jod på er å se på kostholdet ditt. Hvis du mistenker at kostholdet ditt ikke gir deg nok jod kan det være nødvendig med et kosttilskudd med jod. Multivitamintabletter fra apotek inneholder som regel jod.

Les mer om kostråd for gravide.

ERNÆRINGSRÅDGIVERENS TIPS

Gravide og ammende har økt behov for de fleste næringsstoffer, men folat er spesielt viktig for gravide og jod for begge gruppene. Folat anbefales du å ta tilskudd av, mens jod kan du enkelt få nok av gjennommat og drikke så lenge du bruker hvit fisk, melk og meieriprodukter.

Fakta

Hvordan får jeg nok jod når jeg er gravid?

  • 8 desiliter melk, syrnet melk og yoghurt om dagen bidrar til å sikre jodinntaket
  • Spis fisk til middag 2-3 ganger i uken (minst ett bør være hvit fisk),
  • Egg inneholder en del jod
  • Brunost inneholder spesielt mye jod, og kan være et godt påleggsvalg for gravide
  • Mistenker du at du ikke får nok jod, kan du vurdere å ta et kosttilskudd med jod

Kommunikasjonsrådgiver - Klinisk ernæringsfysiolog

Kaja Helland-Kigen

Hei!

Finner du ikke det du leter etter?