Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

1/93
Neste artikkel 2/

Jod er viktig for deg som er gravid eller ammende

Skrevet av Mona Bjelland

Dersom du ammer, er gravid eller planlegger å bli gravid må du passe ekstra nøye på at du får i deg nok jod, fordi jod bidrar til normal utvikling og vekst hos barnet. Mange gravide og ammende i Norge får ikke i seg nok. 

De fleste gravide vet at det er spesielt viktig å få i seg nok folat under graviditeten, men mange er ikke klar over viktigheten av mineralet jod. Jod er faktisk viktig både for store og små, og vi er avhengige av å få dette mineralet i oss gjennom maten vi spiser. Jod bidrar blant annet til normal energiomsetning hos voksne, og normal vekst og utvikling hos barn. 

For lite jod kan påvirke barnets utvikling

Gravide og ammende trenger ekstra mye jod, fordi inntaket skal dekke både mor og barns jodbehov. Jod er blant annet nødvendig for utviklingen av barnets hjerne og sentralnervesystem. 

Nasjonalt råd for ernæring kom i 2016 ut med rapporten «Risiko for jodmangel i Norge», som viste at mange norske gravide og ammende hadde et lavere jodinntak enn anbefalt. Rundt halvparten av norske gravide får ikke i seg nok jod.

Les mer: Urovekkende lavt jodinntak blant gravide

Dette kan få alvorlige konsekvenser for barnet, og nye studier fra Norge viser at selv mild til moderat jodmangel i svangerskapet kan påvirke barnets utvikling negativt. I en studie ved OsloMet (2017), fant man at for lite jod hos mor kunne øke risikoen for forsinket språkutvikling og kognitiv utvikling hos barnet ved treårsalderen, samt øke risiko for symptomer på adferdsproblemer og reduserte finmotoriske ferdigheter.

Test jodinntaket ditt med jodkalkulatoren!

Det har blitt forsket mye på jod i Norge de siste årene, og her kan du lese en oppsummering av noen av de nyeste studiene.

Melk, meieriprodukter og fisk inneholder mest jod

Vi har få gode kilder til jod i det norske kostholdet. Mesteparten får vi fra melk og meieriprodukter, men også i meieriproduktene varierer jodinnholdet en del. Brunost og prim inneholder klart mest jod, og melk, syrnet melk og yoghurt inneholder også endel jod. Hvit fisk og produkter laget av hvit fisk er også blant de beste jodkildene vi har. 

Les mer: Hvordan får jeg nok jod?

Helsedirektoratet har konkretisert kostrådet om meieriprodukter

Melk og meieriprodukter er den største kilden til både kalsium og jod i det norske kostholdet. Derfor har Helsedirektoratet konkretisert kostrådet om å ha et daglig inntak av magre meieriprodukter, med dette mener de 3 porsjoner daglig. For å dekke jodinntaket bør minst to av disse være melk, syrnet melk eller yoghurt.

Husk at behovet ditt er høyere når du er gravid eller ammer. Se faktaboks for å se hvordan du kan få nok!

Les mer om hvordan du kan få nok jod.

Bør jeg ta tilskudd av jod?

Dersom du spiser lite hvit fisk eller melk og meieriprodukter, kan du stå i fare for å ikke få i deg nok jod. Du kan sjekke dette ved å ta jodkalkulatoren

Hvis du ikke kan eller ønsker å øke inntaket via mat, bør tilskudd vurderes. Les mer om dette på Helsedirektoratets nettsider.  

ERNÆRINGSRÅDGIVERENS TIPS

Gravide og ammende har økt behov for de fleste næringsstoffer, men folat er spesielt viktig for gravide og jod for begge gruppene. Folat anbefales du å ta tilskudd av, mens jod kan du enkelt få nok av gjennom mat og drikke så lenge du bruker hvit fisk, melk og meieriprodukter.

Fakta

Hvordan får jeg nok jod når jeg er gravid?

  • 8 desiliter melk, syrnet melk og yoghurt om dagen bidrar til å sikre jodinntaket
  • Spis fisk til middag 2-3 ganger i uken (minst ett bør være hvit fisk)
  • Egg inneholder en del jod
  • Brunost inneholder spesielt mye jod, og kan være et godt påleggsvalg for gravide
  • Mistenker du at du ikke får nok jod, kan du vurdere å ta et kosttilskudd med jod