Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

1/93
Neste artikkel 2/

Visste du at jodberiket salt ikke er en god kilde til jod i Norge?

Skrevet av Mona Bjelland

I mange land utgjør jodberiket bordsalt en viktig kilde til jod, men dette gjelder ikke i Norge. 

Verdens helseorganisasjon (WHO) anbefaler at saltinntaket i befolkningen begrenses til 5 gram per dag eller lavere, og det norske kostrådet er i tråd med dette. Det gjennomsnittlige saltinntaket i Norge er anslått til omtrent 10 gram per dag. I Norge er nivået av jod i det jodifiserte saltet veldig lavt, så salt er ikke noen jodkilde av betydning i Norge.

Vi tilsetter lite jod i saltet sammenlignet med andre land

De fleste land i verden har valgt berikning av salt som viktigste kilde for å dekke befolkningens jodbehov. Det inkluderer ikke Norge. I Norge er det bare tillatt å berike bordsalt med fem milligram jod per kilogram, og det er ikke tillatt å berike salt til bruk i industrien. Til sammenligning blir det i Sverige tilsatt ti ganger større doser jod i saltet. Også i Finland og Danmark er berikingen høyere.

Her kan du lese mer om de nordiske landenes jod-strategier.

Bør vi berike saltet med mer jod?

Helsemyndighetene har satt i gang en prosess for å utrede jodberiking av salt. Utredningen forventes ferdig i siste halvdel av 2019. Inntil en universell jodberiking av salt er på plass, understreker Nasjonalt råd for ernæring viktigheten av at de som står i fare for å få i seg for lite jod, blir klar over dette og kan få veiledning til å enten få nok jod gjennom kosten, eller å ta jodtilskudd.

Grupper som kan være utsatt for jodmangel er unge jenter, kvinner som planlegger å bli gravide, gravide, ammende, vegetarianere, veganere og alle som utelater eller inntar lite meieriprodukter og mager fisk.

Vil du vite hvor mye jod du får i deg? Prøv vår jodkalkulator!

Melk og meieriprodukter er en viktig kilde til jod

Melk og meieriprodukter er den største kilden til jod i vårt kosthold, etterfulgt av hvit fisk og fiskeprodukter. Resten kommer fra matvarer som brød, korn, kaffe, kjøtt, egg, frukt, bær og grønnsaker.

Kostråd om meieriprodukter

I forklaringen til kostrådet om å la magre meieriprodukter være en del av det daglige kostholdet står det på Helsenorges nettside:

«Med et daglig inntak av magre meieriprodukter menes tre porsjoner. For å dekke jodinntaket bør minst to av disse være melk, syrnet melk eller yoghurt. 

En porsjon kan være:

  • et glass melk eller syrnet melk (2 dl)
  • et lite beger yoghurt  (ca. 125 g)
  • en porsjon cottage cheese, kvarg, skyr eller lignende (ca. 100 g)
  • en porsjon frokostblanding  med melk eller yoghurt naturell
  • en porsjon havregrøt med melk
  • en brødskive med to skiver lettost (20 g ost)»

Les mer om 3 om dagen her.

Fakta

Flere tang- og spesielt taresorter inneholder svært høye mengder jod. Nasjonalt råd for ernæring anbefaler å bruke tørkede tang- og taretilskudd med forsiktighet der innholdet av jod ikke er oppgitt, eller der innholdet er svært høyt. Det totale daglige inntaket av jod for voksne bør ikke overskride 600 µg/dag.