Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

1/93
Neste artikkel 2/

3 tips til å leve litt sunnere i en hektisk hverdag

Skrevet av Terese Glemminge Arnesen

I en hektisk hverdag, med studier, jobb eller levering i barnehage, er det ikke alltid man får prioritert å ta vare på egen kropp og helse. Som regel er det ikke så mye som skal til. Her har du noen tips som kan hjelpe deg litt i hverdagen.

De fleste ønsker å spise og leve sunt, ha tid til å sove nok, trene nok og ha overskudd til å omgås familie og venner. Mange sliter imidlertid med dårlig samvittighet for at de ikke strekker til. De kan føle seg fanget i tidsklemma, og at de må sette andres behov foran sine egne.

Les også: Enkel og sunn ukesmeny for hele familien

Det hjelper ikke på samvittigheten at vi nærmest drukner i kostholdsråd fra selverklærte eksperter og vakre influencere i aviser og i sosiale medier. De fronter kosttilskudd og ekstreme dietter som skal få deg til å føle deg bedre. Ofte blir man anbefalt å kutte ut helt vanlige matvarer som brød og melk, for det er selvsagt det tradisjonelle kostholdet som er mye av årsaken til at livet ikke er perfekt.

Husk at vanlig mat er bra nok!

Denne støyen fra sterke påvirkere, markedskrefter og konflikter i media kan gjøre det lett for den jevne forbruker å bli resignert og oppgitt. Hvis du er en av dem, er det greit å vite at det ikke trenger å være så vanskelig å spise litt sunnere. Med helt vanlig mat, og litt økt bevissthet rundt egne matvalg, kan man komme langt. Et sunt kosthold er egentlig ikke så veldig vanskelig. Spis variert, spis passe mye og beveg deg. Er du interessert i kosthold, og ønsker å vite litt mer, start med å lese og sette deg inn i kostrådene. Det er nemlig bred faglig enighet om noen trygge og gode råd du kan lene deg på om du blir forvirret av all synsing rundt mat.

Her er tre enkle tips for deg som ønsker å leve litt sunnere og ta litt bedre matvalg i hverdagen:

1. Ha en plan!

Ukesmeny, dagsplan – velg det detaljnivået som passer deg best. Det viktigste er at du har tenkt igjennom og lagt en plan for hva du ønsker å spise, og at du holder deg til det. Tyr du ofte til det første og beste du kan spise etter jobb fordi du er så sulten? Lag deg en ekstra matpakke! Ha en pakke knekkebrød og smøreost liggende på på jobb, eller en ekstra banan eller et eple i veska. Planlegg sunne middager, skriv handleliste, og minimer impulskjøpene. Du sparer tid og sannsynligvis også penger, og du ender trolig opp med å gjøre sunnere og bedre matvalg.

Les også: Tre råd til deg som vil ned i vekt og bli der

2. Benytt smutthullene til å gå deg en tur

Hvis du synes trening er uoverkommelig i hverdagen, så ikke gi opp. Tenk at alt er bedre enn ingenting, og gå deg gjerne en kort tur om du ikke får til mer. Lytt til en lydbok, en podcast eller bare lytt til naturen. Litt bevegelse klarner hjernen, og er godt både for fysisk og mental helse. Husk at alle monner drar. Når angret du sist på at du prioriterte en tur?

Les også: Slik holder du deg sunn i ferien

3. Vær bevisst rundt de usunne vanene

Forsøk å være litt bevisst rundt de mindre sunne vanene dine, og tenk igjennom om det er noen måte du kan endre dem på som er overkommelig for deg. Tenk på hvordan du er som person, og om det er mulig for deg å spise alt du vil, men i mindre mengder, eller om du er en som bør være mer bevisst og restriktiv i hverdagen, og heller unne deg lørdagsgodt en kveld i uka.

Siden det er lett å glemme at en bolle her og en kakebit der fort blir en del ekstra energi er det lurt å være litt bevisst på både energi- og næringsinnhold i ulike typer matvarer. Boller og søtsaker er det vi kaller "tomme kalorier" fordi de sjelden inneholder noen nyttige næringsstoffer vi trenger hver dag. Kroppen har behov for daglig tilførsel av et bredt utvalg av vitaminer og mineraler. Da er det lurt at det vi spiser er med på å dekke dette behovet.

Les også: Trenger jeg kosttilskudd?

Fakta

Lær deg noen gode byttetriks! For eksempel er det lurt å velge...

  • magre fremfor fete meieriprodukter
  • naturell yoghurt og bær fremfor yoghurt med tilsatt sukker
  • så grovt som mulig på brødskalaen fremfor loff og kneippbrød
  • bygg og havre fremfor hvit ris
  • fullkornspasta- og tortillalefser fremfor fine
  • litt usaltede nøtter fremfor potetgull
  • velg gjerne fisk til pålegg og middag noen ganger i uken
  • spis frukt og grønnsaker så ofte som mulig
  • se også etter nøkkelhullet når du handler fordi det betyr at produktet er et godt valg innen sin produktkategori
  • spis frokost - lag for eksempel kjøleskapsgrøt kvelden før, og spar tid på morgenen
  • lær deg noen sunne mellommåltider når du bare har lyst på noe lite. En smoothie med bær og magre meieriprodukter er et godt valg.