Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

1/92
Neste artikkel 2/

Kan jeg drikke melk når jeg har irritabel tarm (IBS)?

Skrevet av Magnhild Pollestad Kolsgaard

Noen med irritabel tarm (IBS) reagerer på melkesukker, laktose. Da kan det være fint å vite at du likevel ikke trenger å kutte ut hverken melk eller de fleste andre meieriprodukter fra kostholdet.

Irritabel tarmsyndrom (IBS) er en tilstand der man opplever symptomer som magesmerter, diaré, oppblåsthet eller forstoppelse uten at man finner en konkret årsak til dette.

Symptomene oppstår ofte i sammenheng med matinntak, men det skiller seg fra matallergier og -intoleranser ved at man ikke nødvendigvis klarer å peke ut én bestemt matvare eller matvaregruppe som årsak til plagene. Ettersom ubehaget ved IBS kan variere, vil man gjerne ha både gode og dårlige perioder.

Mistenker du at du har IBS bør du ta opp dette med fastlegen din. Det er viktig å finne riktig årsak til mageproblemene dine.

Lav FODMAP-kosthold til dem med IBS

Dersom du har IBS kan du merke bedring ved å ha et kosthold med redusert innhold av tungt fordøyelige karbohydrater, såkalte FODMAP. Laktose er en av disse, men det er langt ifra alle med IBS som reagerer på laktose. Les mer om FODMAP i faktaboksen.

Laktose er en av FODMAPene du kan reagerer på

I meieriprodukter finnes laktose, et disakkarid som enkelte med IBS vil kunne reagere på.  De fleste vil likevel tåle litt laktose, men du må finne ut hvor mye akkurat du tåler. Laktoseinnholdet i meieriproduktene varierer mye. Gulost er naturlig laktosefri, mens det er mye laktose i brunost. Det finnes også både laktosefrie og laktosereduserte meieriprodukter i butikken.  I disse produktene er laktosen enten fjernet eller spaltet på forhånd, slik at dette ikke trenger å skje i tarmen. Prøv deg frem og se hvilke produkter som passer for deg.  

Se laktoseinnholdet i ulike meieriprodukter

Du kan fortsatt drikke melk om du har IBS

Så et laktosefritt eller laktoseredusert kosthold er altså ikke det samme som et melkefritt kosthold. Blant de laktosefrie og laktosereduserte produktene finner vi både melk (inkludert smaksatt og syrnet melk), iskaffe, yoghurt, rømme, cottage cheese, kvarg (Kesam), crème fraiche, is, smør og fløte.

Les også: Hva kan jeg spise når jeg har laktoseintoleranse?

 
Melk og meieriprodukter bidrar med mange nyttige næringsstoffer slik som proteiner, vitamin B12, kalsium og jod, og det er derfor dumt å utelukke hele denne matvaregruppen fra kostholdet unødvendig. Laktosefrie og laktosereduserte produkter inneholder de samme næringsstoffene som vanlige meieriprodukter, og et glass melk vil gi deg påfyll av hele 7 næringsstoffer kroppen trenger tilførsel av.

Les mer: Ikke kutt ut matvarer uten grunn

Melk passer inn i et sunt kosthold

Helsemyndighetene anbefaler i sine kostråd et daglig inntak av tre porsjoner magre meieriprodukter, hvorav to porsjoner gjerne kan være melk, syrnet melk eller yoghurt. Dette er for å få et godt bidrag av jod, et mineral som mange nordmenn ikke får i seg nok av.  Disse rådene gjelder også for deg med IBS, men du må velge produkter som passer deg og din helse. Det kan for eksempel gjerne være et glass laktosefri melk, noen skiver gulost og en laktoseredusert yoghurt.

Fakta

FODMAP står for Fermenterbare Oligosakkarider Disakkarider Monosakkarider og (And) Polyoler. Dette er kortkjedede karbohydrater som regnes som tungt fordøyelige, og som derfor du med IBS kan reagere på. Disse går ufordøyde gjennom tynntarmen, men brytes ned av bakterier i tykktarmen.

Det er 4 hovedgrupper med FODMAPs:

  • Oligosakkarider (fruktaner og galaktaner)
  • Disakkarider (laktose)
  • Monosakkarider (fruktose/fruktsukker)
  • Polyoler (sukkeralkoholer som sorbitol, mannitol, xylitol og maltitol)

Noen vil ha problemer med alle gruppene, mens andre bare vil reagere på en av dem.