Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

1/92
Neste artikkel 2/

Derfor kan du drikke melk selv om du har laktoseintoleranse

Skrevet av Linda Engelstad

Visste du at du kan drikke melk på tross av at du har laktoseintoleranse, og ikke minst at de laktosereduserte og laktosefrie variantene inneholder de samme næringstoffene som den vanlige melken?

Laktoseintoleranse betyr at evnen til å fordøye laktose (melkesukker) er redusert, og at mat og drikke som inneholder laktose dermed vil kunne gi ubehag i magen. Du kan lese mer om laktoseintoleranse her.

Ingen grunn til å kutte ut melk

Det er slitsomt å måtte fjerne mange vanlige matvarer fra kostholdet på grunn av allergier og intoleranser. Derfor er det fint å vite at det er helt unødvendig å kutte ut melken når du har laktoseintoleranse. Har du laktoseintoleranse kan heldigvis bruke både laktoseredusert og laktosefri melk som du finner i flere varianter i butikkene.

Laktoseredusert melk inneholder mindre enn 1 gram laktose per 100 gram. Til sammenligning inneholder laktosefri melk mindre enn 0.01 gram laktose per 100 gram. Dette betyr at også du som har laktoseintoleranse kan nyte godt av alt det gode melken gir deg, uten å tenke på at dette skal gi deg vondt i magen.

Les mer: Hva kan jeg spise når jeg har laktoseintoleranse?

 
Er du ikke så glad i vanlig hvit melk er det fint at vite at mange typer sjokolademelk og andre smaksatte melkevarianter er laktosefrie eller laktosereduserte. 

Like mange næringsstoffer som i vanlig melk

Det virker kanskje som en enkel løsning å kutte ut melken dersom du har laktoseintoleranse. Men visste du at du samtidig risikerer å få for lite av næringsstoffer som kalsium, jod og B12?

Melk inneholder nemlig 7 næringsstoffer som kroppen trenger hver eneste dag; kalsium, jod, proteiner, fosfor, kalium, vitamin B2 og vitamin B12. Dette gjelder selv om melken er laktosefri eller laktoseredusert. Melk er derfor en enkel måte å få seg disse næringsstoffene – selv for deg med laktoseintoleranse. Velger du å slutte å drikke melk uten å finne annen mat som er god erstatningen for melkens næringsstoffer kan dette bære uheldig. 

Les mer: Derfor bør du ikke kutte ut matvarer uten grunn

De aller fleste tåler laktose

I den etnisk norske delen av befolkningen er det rundt 2-3 % som har laktoseintoleranse. Blant dem med bakgrunn fra for eksempel Asia er forekomsten langt høyere. Det finnes også noen som reagerer på laktose på grunn sykdom som cøliaki og irritabel tarm.

Mistenker du at du ikke tåler laktose er det lurt å ta kontakt med fastlegen din. Slik kan du finne ut om du har laktoseintoleranse, eller om annen underliggende sykdom er årsaken til at du får vondt i magen når du drikker melk.  Et godt råd er derfor å ikke kutte ut melk og meieriprodukter basert på en mistanke, men heller ta kontakt med fastlegen.

Du kan lese mer om hva du gjør dersom du tror du ikke tåler melk her.

ERNÆRINGSRÅDGIVERENS TIPS

Melk er vår største bidragsyter til jod og kalsium i kostholdet, næringsstoffer vi trenger å få gjennom mat og drikke hver eneste dag. Heldigvis inneholder laktosefri melk de samme vitaminene og mineralene som i vanlig melk. Tre porsjoner melk og meieriprodukter om dagen bidrar til at du får nok kalsium og jod.

Fakta

De fleste i Norge tåler melk. Det er likevel verdt å merke seg at det kan være ulike grunner til at noen reagerer på melk: 

  • Under 1 % av befolkningen har melkeproteinallergi. Dette skyldes en immunologisk reaksjon på ett eller flere av proteinene i melken og personer som har melkeproteinallergi kan ikke innta melk eller meieriprodukter.
  • 2-3 % av den etnisk norske delen av befolkningen har laktoseintoleranse. Dette skyldes at kroppen gradvis produserer mindre av et enzym som bryter ned laktose i kroppen.
  • Irritabel tarm (IBS) betyr at noen reagerer på ulike tungt fordøyelige karbohydrater såkalte FODMAPs (fermenterbare oligo-, di-, og monosakkarider og (and) polyoler). Tilstanden rammer 8-25 % av befolkniingen og laktose kan være et av karbohydratene du får plager av. 
  • Ved ubehandlet cøliaki oppstår betennelser i tarmen og da vil også kroppens evne til å fordøye laktose bli redusert. Etter en periode på glutenfritt kosthold vil kroppen igjen klare å fordøye laktose.

Symptomene og kostrådene er forskjellige avhengig av hvorfor du reagerer på melk. En lege kan hjelpe deg med å finne ut av hva som er årsaken til at du får vondt i magen.