Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

1/92
Neste artikkel 2/

Et glass melk gir deg 7 næringsstoffer kroppen trenger hver dag

Skrevet av Thea Myklebust-Hansen

Gi kroppen din påfyll i en fei ved å inkludere melk til frokost, lunsj eller etter trening. Vil du vite mer om hvorfor melk er et smart valg for deg? 

I tillegg til å være en tørsteslukker inneholder også melkeglasset en naturlig pakke av næringsstoffer kroppen trenger hver dag. Drikk derfor gjerne melk hver dag. 

Dette får du fra et glass melk

Et glass melk (2 dl) gir deg både proteiner, kalsium, jod, vitamin B12, vitamin B2, kalium og fosfor. Disse har alle viktige funksjoner i kroppen, og vi trenger en viss mengde tilført gjennom maten hver dag. 

I melk finner vi også karbohydrater i form av laktose (melkesukker), samt litt fett. Dette bidrar sammen med proteiner med noe energi. Men ikke kutt ut melken fordi du er redd for kalorier, for bidraget er beskjedent i forhold til energibehovet kroppen har hver dag. 

Hvis du ikke tåler laktose kan det også være fint å vite at laktosefri melk gir deg de samme næringsstoffene som vanlig melk

Et glass lettmelk med 0,5 % fett bidrar med kun 3 % av energibehovet til en voksen kvinne med stillesittende arbeid og aktiv livsstil, men samtidig med hele 50 % av dagsbehovet for vitamin B12 og 30 % av anbefalt inntak for kalsium. Det dekker også hele 20 % av anbefalt inntak for jod, et mineral mange nordmenn ikke får i seg nok av. Jod bidrar til normal forbrenning, og er også spesielt viktig for gravide og ammende. 

Melk etter trening

Melk passer bra inn i en sunn livsstil. Melken er rik på proteiner, og proteiner bidrar til å bevare muskelmassen. Melk er også en god kilde til kalsium, og står for rundt 60 % av kalsiuminntaket i befolkningen. Kalsium bidrar til å bevare muskler og skjelett. Dette, kombinert med at melk også gir noe karbohydrater i tillegg til væske, gjør at melk passer utmerket etter trening. 

Husk at sjokolademelk også vil gi disse fordelene. Det finnes i dag flere sjokolademelktyper uten tilsatt sukker, så her er det bare å kose seg med god samvittighet. 

Kan jeg ikke bare ta proteinpulver og vitaminpiller?

Du tenker kanskje at du ikke trenger melk, og du står selvsagt fritt til å ikke drikke melk dersom du ønsker det. Det er likevel greit å vite at vi anbefales å få i oss næringsstoffene vi trenger primært gjennom mat, og ikke fra kosttilskudd. Dette er blant annet fordi matvarer inneholder mye annet som kroppen trenger, slik som fiber og antioksidanter. I melk får du mange næringsstoffer på kjøpet, ikke bare proteiner. Både barn og voksne kan ha fordel av å drikke melk. 

Les mer: Derfor er vanlig mat bra nok

 
I tillegg er det mye som tyder på at kroppen får en helseeffekt av hele matvaren og dens sammensetning (såkalt «food matrix») og ikke bare fra de enkelte næringsstoffene.

Noen kan ha behov for ekstra kosttilskudd, men i utgangspunktet skal vanlig mat som melk, kornprodukter, magert kjøtt, fisk og grønnsaker bidra med det kroppen trenger dersom man har et variert kosthold. 

Fakta

Helsemyndighetene anbefaler at vi får i oss magre meieriprodukter hver dag. Med et daglig inntak av 3 porsjoner melk og magre meieriprodukter hver dag kan behovet for kalsium og jod lettere dekkes. 

Melk inneholder en pakke næringsstoffer og i ett glass lettmelk (2 dl) får du:

  • Melkeproteiner: 7,0 g (13 %*)
  • Kalsium: 240 mg (30 %*)
  • Jod: 29,7 µg (20 %*)
  • Kalium: 314 mg (10 %*)
  • Fosfor: 194 mg (32  %*)
  • Vitamin B2: 0,30 mg (25 %*)
  • Vitamin B12: 1,2 µg (60 %*)

*I parentesen ser du hva dette utgjør av dagsbehovet til en voksen kvinne