Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

1/92
Neste artikkel 2/

Derfor bør du starte dagen med et glass melk

Skrevet av Ellen Kathrine Ulleberg

Et glass melk til frokost gir deg flere viktige næringsstoffer som kroppen trenger hver dag. I tillegg er det kjapt, enkelt og bærekraftig.

Melk gir deg mange næringsstoffer

Velger du melk til frokost får du enkelt i deg en pakke med viktige næringsstoffer. Velg gjerne lett- eller skummet melk. Disse melkevariantene inneholder lite fett, men like mange vitaminer og mineraler.

Dersom du trenger litt variasjon kan du prøve smaksatt melk som for eksempel sjokolademelk, jordbærmelk og vaniljemelk. 

For samme hvilken variant du velger inneholder melken blant annet proteiner, kalsium, jod, kalium, fosfor og vitaminene B2 og B12.  

Visste du forresten at det finnes flere varianter av sjokolademelk som er helt uten tilsatt sukker? Les mer om hvorfor du fint kan drikke sjokolademelk uten å få dårlig samvittighet.

Kalsium er viktig for kroppen

Melk og meieriprodukter er den største kalsiumkilden i kostholdet vårt. Med et glass melk bidrar du enkelt til å dekke behovet ditt for kalsium. 

Dette mineralet har mange viktige oppgaver i kroppen:

  • Kalsium bevarer skjelett og tenner
  • Kalsium bidrar til å overføre muskel- og nervesignaler
  • Kalsium trengs for å få blodet til å koagulere

Kalsium er viktig både for barn og voksne og med melk til frokost får du enkelt i deg dette næringstoffet. 

Få matvarer inneholder jod

Visste du at melk også er den største kilden til jod i kostholdet vårt?

Jod er et næringsstoff som kroppen ikke produserer selv, og som vi må få tilført gjennom kostholdet. Jod trengs for normal energiomsetning hos voksne, og bidrar til normal vekst og utvikling hos barn.

I norsk kosthold finnes det ikke så veldig mange gode jodkilder, men får du i deg tre meieriprodukter om dagen bidrar dette til at du får nok.

Prøv jodkalkulatoren og sjekk om du får i deg nok jod.

 
Helsemyndighetene anbefaler at vi får i oss magre meieriprodukter hver dag. Med et daglig inntak av 3 porsjoner melk og magre meieriprodukter hver dag kan behovet for kalsium og jod lettere dekkes.

Ikke glem frokosten

Det er lurt å få i seg en god og næringsrik frokost både i hverdagene og i helgene. 

Finn inspirasjon: 7 frokoster som gir en god start på dagen

 
Et tips til deg som ikke orker en stor frokost er å starte dagen med et glass iskald melk. Dersom du ikke er glad i å drikke melk, er det en god idé å ha det på havregryn, i kaffen eller i frokostblandingen. Dette er helt perfekt som en rask og sunn liten frokost. 

ERNÆRINGSRÅDGIVERENS TIPS

Melk er en av de største kildene til jod og kalsium i det norske kostholdet, men inneholder også andre viktige næringsstoffer som vitamin B2, vitamin B12, proteiner og fosfor. 

Fakta

Tåler du ikke laktose?

Melk har et naturlig innhold av melkesukker (laktose). Likevel finnes det flere varianter der laktoseinnholdet er redusert slik at også de med laktoseintoleranse kan drikke melk.

  • Vanlig melk inneholder omlag 4,6 prosent laktose
  • I laktoseredusert melk er innholdet av laktose redusert til mindre enn 1 g laktose per 100 g
  • I laktosefri melk er innholdet av laktose redusert til mindre enn 0,01 g laktose per 100 g. 

Laktoseinnholdet kan reduseres ved å tilsette et enzym (laktase) som bryter ned laktose, eller også ved å filtrerer vekk noe laktose.

Les mer om laktoseinnholdet i ulike typer melk.