Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

Neste artikkel 2/

Derfor bør du spise cottage cheese

Skrevet av Terese Glemminge Arnesen

Den saftige og magre ferskosten er manges favoritt blant meieriproduktene. Det er det gode grunner til. Med lite fett og mye proteiner er den et perfekt valg for deg som er opptatt av et sunt kosthold.

At cottage cheese er sunt er det liten tvil om. Det er magert, proteinrikt, og er kilde til vitamin B12, vitamin B2 og fosfor.

Faktisk vil bare en porsjon (125 gram) cottage cheese til lunsj gi deg 30 % av dagsbehovet ditt for proteiner og 40 % av det du trenger å få i deg av vitamin B12.

Hvis du lurer på hvor mye en porsjon på 125 gram utgjør blir det omtrent to knekkebrød med cottage cheese. Enkelt, sunt og godt.

Smart etter trening

Er du opptatt av trening vet du sikkert at det er viktig å fylle på med riktige byggesteiner etter en treningsøkt. Når vi trener brytes musklene ned, og proteiner i maten du spiser etter trening bidrar til å bygge opp muskelmassen. Noen proteiner er imidlertid bedre enn andre.

Proteiner er bygget opp av aminosyrer, og noen av aminosyrene kan vi ikke produsere i kroppen, de må vi få i oss gjennom mat og drikke. Disse kalles essensielle aminosyrer, og proteinene du finner i cottage cheese inneholder til sammen alle de essensielle aminosyrene som vi trenger.

Les også: Slik får du enkelt i deg proteiner

Spis litt cottage cheese hver dag

Nylig skrev klinisk ernæringsfysiolog i VG vektklubb at cottage cheese og andre magre meieriprodukter er blant matvarene man bør spise hver dag.

I helsemyndighetenes kostråd står det også at 3 porsjoner melk og magre meieriprodukter hver dag bidrar til å sikre inntaket av jod og kalsium i et ellers sunt og variert kosthold.

Det er andre gode grunner til å spise magre meieriprodukter. Som ernæringsfysiologen i VG skriver: "Spiser du deg mett på sunn mat får du mindre lyst på usunn mat etterpå". Husk på det neste gang du er fristet til å hoppe rett til desserten!

Les også: 9 saftige retter med cottage cheese

Slik kan du variere bruken av cottage cheese

Hvis du ønsker en jevn og kremet konsistens på cottage cheese kan du kjøre den litt i en blender eller med stavmikser. Smaken er den samme, men munnfølelsen blir veldig god! Du kan også blande inn litt avokado, kakaopulver og annet for en skikkelig sunn og god dessert. Her finner du en god oppskrift på sunn sjokolade-proteinpudding med cottage cheese.

Cottage cheese er glimrende å bruke i en sunnere paibunn. Erstatt noe av smøret med cottage cheese, så får du i deg mindre fett og mer proteiner. Bunnen blir like sprø og fin. Sjekk ut denne oppskriften på mager vegetarpai med cottage cheese.

Har du ikke blitt hektet på bananpannekaker før, blir du det garantert etter at du tester ut denne varianten. Med banan, egg, cottage cheese og havregryn er dette digge hverdagspannekaker. Frem med blenderen etter trening!

Ønsker du å lage en litt sunnere kake, kan vår ostekake med cottage cheese og blåbær være verdt å sjekke ut.

Visste du at cottage cheese er en ferskost? Lær mer om hvorfor forskjellige oster både smaker så ulikt og har så forskjellige utseende i vår lille osteskole!

ERNÆRINGSRÅDGIVERENS TIPS

Visste du at proteinpulver som en del bruker ved trening som regel inneholder proteiner fra melk? Du kan derfor ta et glass melk og spise litt cottage cheese eller kvarg i stedet for å drikke dyrt proteinpulver.

Her kan du lese mer om at vanlig melk gir like stor effekt på musklene som proteintilskudd.

Fakta

Hvor mange gram proteiner trenger jeg?

Behovet ditt kommer an på hva og hvor mye du trener.

  • Mosjonist: 0,8–1,0 gram pr. kg
  • Moderat treningsmengde: 1,2 gram pr. kg
  • Stor treningsmengde: 1,6 gram pr. kg
  • Styrke/kraftidretter: 1,2–1,8 gram pr. kg
  • Unge utøvere i vekst: 2,0 gram pr. kg

Kilde: Olympiatoppen