Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

Neste artikkel 2/

Hva er forskjellen på melk og plantedrikker?

Skrevet av Ellen Kathrine Ulleberg

De som av ulike årsaker ikke drikker melk eller bruker det i matlaging, velger ofte alternativer laget av for eksempel ris, havre eller soya, såkalte plantedrikker. Innholdet av næringsstoffer i disse drikkene variere mellom de ulike variantene.

Hvis du har melkeproteinallergi eller av andre grunner ikke ønsker å drikke melk, finnes det i dag flere ulike plantedrikker som markedsføres som alternativer til melk. Et variert kosthold kan fint settes sammen ved bruk av vegetabilske alternativer til melk, men det er viktig å være oppmerksom på hvilke næringsstoffer de ulike variantene inneholder.

Proteiner i melk og andre drikker

Både melk og soyadrikk er gode proteinkilder, som vil si at de bidrar med de aminosyrene kroppen ikke kan lage selv (essensielle aminosyrer). Det er imidlertid ikke havre-, mandel- eller risdrikk. Brukes disse drikkene i stedet for melk er det viktig at proteininntaket ellers i kosten blir sikret. Dette er særlig viktig for barn. Eksempler på andre gode proteinkilder i kostholdet er ost, egg, rent kjøtt og fisk.

Les mer: Melk inneholder proteiner av høy kvalitet

Varierende innhold av næringsstoffer

Melk er en naturlig god kilde til 7 næringsstoffer. I ett glass melk får vi kalsiumvitamin B2 og B12, kalium, fosfor, proteiner og jod. For barn er melk også en god kilde til magnesium.

Noen plantedrikker er tilsatt kalsium, jod, vitamin B2 og B12. Pass derfor på å velge en beriket variant dersom du utelater melk fra kosten.

Lettmelk (0,5 % fett) og noen soya-, mandel- og havredrikker er beriket med vitamin D. Dette vitaminet får en del av befolkningen for lite av. De fleste risdrikker inneholder imidlertid ikke dette vitaminet. Vitamin D er blant annet viktig for at kroppen skal kunne nyttiggjøre seg av mineraler som kalsium og fosfor, slik at både skjelettet og musklene skal fungere optimalt. 

Bramat.no har sammenlignet næringsinnholdet i plantedrikker med melk og deres konklusjon er klar, tåler du melk bør du velge dette fremfor plantedrikker.

Ikke glem jod

Melk og meieriprodukter er den største kilden til jod i norsk kosthold, etterfulgt av fisk og sjømat. Verken soya-, ris- eller mandeldrikk inneholder naturlig eller tilsatt jod. Noen varianter av havredrikk er imidlertid tilsatt jod. Jod bidrar til normal energiomsetning og normal funksjon av skjoldbruskkjertelen. Det er også svært viktig for gravide, ammende og små barn å få nok jod, ettersom jod er viktig for optimal utvikling av hjernen. Les mer om jod.

Melk - en naturlig del av et bærekraftig norsk kosthold

I 2017 kom rapporten Bærekraftig kosthold – vurdering av de norske kostrådene i et bærekraftperspektiv, skrevet av Nasjonalt råd for ernæring. Rapporten konkluderte med at det i Norge er hensiktsmessig å produsere og konsumere magre meieriprodukter både fra et helseperspektiv og et bærekraftperspektiv. 

De norske kostrådene anbefaler at vi får i oss tre porsjoner magre meieriprodukter. Det kan for eksempel være et glass melk, et beger med yoghurt og en brødskive med ost. Slik bidrar meieriprodukter enkelt til at vi får i oss flere viktige vitaminer og mineraler som både barn og voksne trenger hver dag.

Les mer: Derfor hører norsk melk hjemme i et bærekraftig kosthold

ERNÆRINGSRÅDGIVERENS TIPS

Husk at det er stor forskjell på næringsinnholdet i plantedrikkene, og at du ikke kan bytte ut melk med dem og få akkurat de samme næringsstoffene. Noen av plantedrikkene er tilsatt kalsium, B-vitaminer, jod og vitamin D, men ikke alle. Kun noen få av plantedrikkene på markedet er per 2019 tilsatt jod.

Fakta

  • Ordet “melk” kan bare brukes alene hvis melken kommer fra ku
  • Melk fra geit og andre dyrearter skal i tillegg benevnes med dyreslaget melken kommer fra, for eksempel geitemelk
  • Vegetabilske erstatninger for melk kan kalles “drikk”, for eksempel soyadrikk, risdrikk og havredrikk
  • Kun noen få varianter av havredrikker er per 2019 tilsatt jod
  • Over 60 prosent av inntaket av kalsium og 40 % av inntaket av jod i kosten kommer fra melk og meieriprodukter. Helsemyndighetene anbefaler derfor et daglig inntak av tre porsjoner melk og meieriprodukter