Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

Neste artikkel 2/

Slik kan du variere en sunn matpakke

Skrevet av Terese Glemminge Arnesen

En spennende matpakke behøver ikke bety at du må lage avokadoroser eller sende med hjemmelaget juice med mange ingredienser. Med litt variasjon blir helt vanlig mat både god og næringsrik uten at det innebærer mye jobb.

De færreste av oss synes det er fristende å spise det samme til lunsj hver dag, uke etter uke. Det gjør nok heller ikke barn, selv om de kanskje ikke setter ord på det. Enkelte barn er også småspiste eller kresne, og gode råd er kjærkomne for fortvilte foreldre som synes det er vanskelig å vite hva som vil friste barnet ved lunsjtider.

Det skal ikke så mye til for å gjøre matpakken litt mer spennende. Planlegg godt, lag en stor porsjon av noe sunt og godt du liker å lage, frys det ned, og send med i matpakken med jevne mellomrom. Ikke ta deg vann over hodet, og husk at du trenger ikke ty til supermat. Vanlig mat er faktisk bra nok, både for deg og for barna dine.

Dette gjør matpakken sunn

  • Påleggssorter som mager ost, magert kjøttpålegg, egg og fiskepålegg er gode proteinkilder som hjelper til med å holde metthetsfølelsen lenger. 
  • Melk og yoghurt i matpakken  gir et verdifullt bidrag av blant annet jod, kalsium og B-vitaminer.
  • Velg grovt brød og fullkornsprodukter. Disse inneholder godt med fiber som bidrar til å holde blodsukkernivået mest mulig stabilt, noe som er godt for både konsentrasjon og læring.
  • Bruk rikelig med bær, frukt og grønnsaker som topping på brødskiver, og som tilbehør. Dette inneholder flere vitaminer og mineraler.
  • Usaltede nøtter og avokado er smart matpakkemat. De inneholder det sunne, umettede fettet, samt flere vitaminer og mineraler. Både nøtter og avokado inneholder en del energi, så ikke overdriv inneholdet av disse.

Les også: Ja, du kan gi barna dine sjokolademelk

Slik kan du variere matpakken

  • Yoghurt med havregryn/kornblanding.
  • Pizza fra dagen før, gjerne laget med grovt mel.
  • Pastasalat med f.eks grønn salat, grove pastaskruer, skinkestrimler, tomater, paprika og osteterninger.
  • Grove pannekaker med ost og skinke.
  • Kornblanding med melk eller yoghurt. Send med en liten boks og en skje.

Prøv disse oppskriftene

Saftige scones

     

Ferske scones i matpakken

Forbered bakingen kvelden i forveien med å veie opp alle de tørre ingrediensene, da er det bare å tilsette væsken om morgenen og sette de på en stekeplate og i løpet av 20 minutter har du nysteket scones.

Runde blingser

Disse brødene ligner på polarbrød og passer ypperlig i matboksen med noen osteskiver på.

Saftige scones

Pizzasnurrer

Send med dypfryste pizzasnurrer i matpakken. Innen lunsjpausen er de tinte og smaker nesten som ferske.

Saftige scones

 

Grove vafler

Grove vafler passer godt i matpakken. Pakk gjerne vafler og pålegg hver for deg så holder pålegget seg bedre.

Grovere pannekaker

Grove pannekaker

Pannekaker kan også være et ypperlig alternativ til brødskive i matpakken.

Grove rundstykker

Grove rundstykker

Grove rundstykker med pålegg er både sunt og godt.

Matboks med kjottboller

Matboks med kjøttboller

Gjør matboksen litt mer spennende ved å tre kjøttboller, osteterninger og grønnsaker på spyd. 

grove muffins med cottage cheese

Grove muffins med cottage cheese

Kan legges hele i matboksen, eller deles i to og spises med smør og ost.

wraps med rømme og kylling

Wraps med rømme og kylling

Wraps er garantert populært, og fyllet kan varieres i det uendelige. Her har vi valgt å fylle wrapsene med kylling, ruccola, ost og rømme.

tre glass med byggrynsalat

Salat på glass- byggrynsalat

En variant til den tradisjonelle matpakken, er å lage salat på glass.

Eggsalat

Eggesalat

Eggesalat er både sunt og godt, og kan gjøre matpakken litt mer spennende. 

Kylling- og pastasalat i boks

Kylling- og pastasalat i boks

Denne salaten med kylling og pasta smaker kjempegodt og tar ikke lang tid å tilberede.