Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

Neste artikkel 2/

Slik kan du spise mer bærekraftig

Skrevet av Terese Glemminge Arnesen

Er du en av dem som tenker at du burde spise mer bærekraftig, men ikke helt vet hva dette betyr, eller hva som skal til? Her finner du noen tips til små grep for å spise litt mer på lag med kloden.

Et bærekraftig kosthold gir oss de næringsstoffene vi trenger, samtidig som det vi velger å spise ikke ødelegger for kloden verken i dag eller for fremtiden. Dersom vi alle spiser litt sunnere er det mye som tyder på at vi også spiser mer bærekraftig. Kostrådene anbefaler oss å ha et høyt inntak av frukt, grønnsaker og belgvekster, grove kornprodukter, og et lavt inntak av rødt og bearbeidet kjøtt. Det er også sunt og bærekraftig å inkludere melk og meieriprodukter i det daglige kostholdet.

Spis grønnere!

En ting alle er enige om er at et sunt og bærekraftig kosthold bør bestå mye grønt. Selv om inntaket av grønnsaker i befolkning har økt de siste årene, spiser vi dessverre ikke nok i forhold til anbefalingene, i følge Helsedirektoratets årlige rapport om utviklingen i norsk kosthold. Vi bør spise minst 500 gram grønnsaker, frukt og bær hver dag, og omtrent halvparten bør være grønnsaker.

Synes du det er vanskelig å spise nok grønt i løpet av dagen er et godt tips å prøve noen vegetarretter, og ha grønnsaker som hovedingrediens i middagen. For det er utrolig mye godt man kan lage! Her finner du inspirasjon til noen skikkelig gode middagsretter som består av mye grønnsaker:

7 gode vegetarsupper

9 deilige middager uten kjøtt

Grønt og godt - fristende salater som metter

Den norske superkua sørger for optimal bruk av norske ressurser

Melk og meieriprodukter hører hjemme i et bærekraftig norsk kosthold, det underbygges av både EAT-Lancet rapporten, bærekraftrapporten fra Nasjonalt råd for ernæring (2017) og de offisielle kostrådene i Norge.

Her er 3 gode grunner til at melk er en naturlig del av et  bærekraftig, moderne og grønnere kosthold i Norge:

1. Viktige næringsstoffer
For folk flest bidrar melk og meieriprodukter med viktige næringsstoffer det finnes lite av i plantekost, slik som jod og vitamin B12. Magre meieriprodukter gir god folkehelse på en enkel og rimelig måte. Derfor er grønt og hvitt en god og smart kombinasjon. Her kan du lese mer om hvorfor det er lurt å inkludere meieriprodukter i et vegetarisk kosthold.

2. Den norske superkua
7 av 10 norske kyr gir oss både kjøtt og melk på en gang. Klimagassutslipp fra norske melkekyr er kun på 1,7 % av det totale utslippet i Norge. Dette er under halvparten av tilsvarende tall globalt. I tillegg har utslippene fra melkekua gått ned over tid.

3. Landet der ingen kunne tru at nokon kunne bu
Vi har et mål her i landet om å dyrke mest mulig mat til egen befolkning. Dessverre er det slik at vi i Norge bare har drøye 3 % jordbruksareal av hele vårt landareal. Av dette er kun om lag en tredjedel godt egnet til å dyrke korn, grønnsaker eller annen vegetabilsk menneskemat. Da er det godt og bærekraftig å ha husdyr som kan beite på gress som vi ikke kan spise, og omdanne dette til melk og kjøtt med verdifulle næringsstoffer som vi trenger hver dag.

Les også: Derfor hører melk hjemme i et bærekraftig kosthold

Kast mindre mat!

Vi kaster fortsatt altfor mye mat. All mat som produseres medfører et klimaavtrykk, og da er det viktig å forhindre at mat produseres forgjeves. Matvett.no har utviklet 11 matvettregler som skal hjelpe oss til å kaste mindre mat. Bruk dem og spar penger mens du redder maten.

Melk og meieriprodukter, på lik linje med mye annen mat, er holdbare mye lenger enn du tror. Husk å bruke sansene dine for å lukte og smake på melk og meieriprodukter før du heller det ut. Synes du det kan være vanskelig å vite hva du kan bruke småslitne grønnsaker til? Her ser du noen tips til hvordan du kan bruke mat du ellers ville kastet!