Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

1/98
Neste artikkel 2/

10 tips til middager laget med norske råvarer

Skrevet av Linda Engelstad

Tenker du på hvor råvarene du bruker til middagen er produsert? Det kan det være gode grunner til å gjøre.

Det er flere gode grunner til å være litt bevisst når du handler inn mat. Det kan være både spennende og eksotisk å teste nye, utenlandske produkter. Velger du importerte grønnsaker eller meieriprodukter kan det imidlertid gå på bekostning av norske matvarer som ikke blir solgt.

Å velge norske råvarer bidrar til å bevare arbeidsplasser og at vi kan ha folk boende over hele landet. I tillegg er norsk melk og meieriprodukter sunn mat som bidrar til god folkehelse. Visste du for eksempel at hele 8 av 10 har stort sett alltid melk i kjøleskapet?* Det er i god tråd med de norske kostholdsanbefalingene som anbefaler et daglig inntak av magre meieriprodukter. 

Det er lurt å velge sesongbasert, spise opp maten, samt å kjøpe norske råvarer.  Det bidrar nemlig til et mer bærekraftig kosthold. Les mer om hvordan du kan spise bærekraftig her.

Her har vi samlet 10 forslag til middagsretter med norske råvarer.

Les også: Derfor du bør velge norske meieriprodukter.

Fakta

Helsedirektoratets kostråd

  1. Ha et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker.
  2. Ha en god balanse mellom hvor mye energi du får i deg gjennom mat og drikke, og hvor mye du forbruker gjennom aktivitet.
  3. Spis minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag.
  4. Spis grove kornprodukter hver dag.
  5. Spis fisk til middag to til tre ganger i uken. Bruk også gjerne fisk som pålegg.
  6. Velg magert kjøtt og magre kjøttprodukter. Begrens mengden bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt.
  7. La magre meieriprodukter være en del av det daglige kostholdet.
  8. Velg matoljer, flytende margarin og myk margarin, fremfor hard margarin og smør.
  9. Velg matvarer med lite salt, og begrens bruken av salt i matlaging og på maten.
  10. Unngå mat og drikke med mye sukker til hverdags.
  11. Velg vann som tørstedrikk.
  12. Vær fysisk aktiv i minst 30 minutter hver dag.