Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

1/98
Neste artikkel 2/

10 tips til middager laget med norske råvarer

Skrevet av Linda Engelstad

Velger du importert mat fremfor norsk? Det er det ingen grunn til. Norske råvarer som bygg og havre, rotgrønnsaker og meieriprodukter har høy kvalitet. I tillegg er det godt for miljøet og en støtte til de norske bøndene.

Det er mange som synes det er vanskelig å vite hva man bør spise for å leve litt mer klimavennlig. Tre enkle og gode tips for et mer bærekraftig norsk kosthold er:

  1. Velg helst sesongbasert
  2. Kjøp norske råvarer
  3. Sørg for å spise opp maten

Les mer om hvordan du kan spise bærekraftig her.

 
Å velge norske råvarer har også en annen betydning utover at kvaliteten er høy og at det er mer bærekraftig. Støtter vi opp om de norske bøndene, bidrar vi blant annet til å bevare arbeidsplasser, og at vi kan ha folk boende over hele landet.

Les også: Derfor du bør velge norske meieriprodukter.

Nyt ferske, norske meieriprodukter og grønnsaker, frukt og bær i sesong! Her har vi samlet 10 forslag til middagsretter som kan inspirere deg til å bruke mer norske råvarer.

Fakta

Helsedirektoratets kostråd

  1. Ha et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker.
  2. Ha en god balanse mellom hvor mye energi du får i deg gjennom mat og drikke, og hvor mye du forbruker gjennom aktivitet.
  3. Spis minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag.
  4. Spis grove kornprodukter hver dag.
  5. Spis fisk til middag to til tre ganger i uken. Bruk også gjerne fisk som pålegg.
  6. Velg magert kjøtt og magre kjøttprodukter. Begrens mengden bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt.
  7. La magre meieriprodukter være en del av det daglige kostholdet.
  8. Velg matoljer, flytende margarin og myk margarin, fremfor hard margarin og smør.
  9. Velg matvarer med lite salt, og begrens bruken av salt i matlaging og på maten.
  10. Unngå mat og drikke med mye sukker til hverdags.
  11. Velg vann som tørstedrikk.
  12. Vær fysisk aktiv i minst 30 minutter hver dag.